יו״ר הקואליציה אופיר כץ הגיש הערב (רביעי) יחד עם ראשי סיעות הקואליציה הצעת חוק לפיזור הכנסת ה-25. לפי ההצעה, מועד הבחירות ייקבע בהמשך במסגרת הדיונים בוועדת הכנסת. ההצעה צפויה לעבור בקריאה טרומית ביום רביעי הקרוב. המהלך מגיע על רקע המשבר הטלטלה הפוליטית עם הודעת דגל התורה על פרישה מהקואליציה ופירוק גוש הימין.

מדובר במהלך צפוי ומתבקש מצד הקואליציה, שכן מרגע שהצעת החוק לפיזור הכנסת מוגשת מטעמה – השליטה בהליך החקיקה נותרת בידיה. אילו ההצבעה הייתה מתבצעת על בסיס הצעת האופוזיציה, לקואליציה הייתה השפעה מוגבלת יותר על קצב קידום החוק ועל קביעת מועד הבחירות האפשרי.
כעת המצב הוא שיהדות התורה מעוניינת שהבחירות יתקיימו בתאריך 1.9, ש״ס מעוניינת בתאריך 15.9 שיוצא מיד לאחר חודש אלול – מהלך שלהערכתם יתמרץ מצביעים לצאת לקלפי. עם זאת, בתאריך בו ש"ס מעוניינת קיימת בעיה משום שיש חשש שספירת המעטפות הכפולות תימשך עד יום כיפור. גם ועדת הבחירות המרכזית כבר החלה להעביר מסרים שהתאריך הזה בעייתי מבחינתם. ראש הממשלה נתניהו מעוניין לדחות את המועד ולקיים את הבחירות בתאריך 27.10.

המשבר הפוליטי החל אתמול כאשר קרא הרב דב לנדו, המנהיג הרוחני של דגל התורה, לחברי הכנסת של המפלגה לפעול לפיזור הכנסת. "אין לנו אמון יותר בנתניהו", אמר בסיום התייעצות במעונו עם חברי הכנסת, לאחר שראש הממשלה וסביבתו שוחחו עם החרדים והעבירו מסר לפיו אין היתכנות להעביר כרגע את חוק הפטור מגיוס בנוסח הנוכחי. במכתב בכתב ידו שהעביר לח"כים נכתב: "אין לנו אמון בראש הממשלה, איננו מרגישים שותפים שלו יותר. איננו מחויבים לו. ואנחנו נעשה מכאן ואילך רק מה שאנחנו חושבים שטוב ליהדות החרדית ולדעתנו צריך בחירות בהקדם. כל מיני דיבורים על גוש אינם קיימים יותר".
מדובר באמירות דרמטיות של המנהיג הליטאי נגד נתניהו, בעיקר לאור הברית הקיימת בין הליכוד למפלגות החרדיות בעשורים האחרונים. הערב, במהלך ריאיון לתוכנית "הפטריוטים" אמר חבר הכנסת יצחק פינדרוס מדגל התורה כי "הזוגיות של 'דגל התורה' עם גוש הימין הסתיימה".

כבר אתמול, מיד עם הוראתו של הרב דב לנדו, סיעות האופוזיציה, ובהן יש עתיד, הדמוקרטים, רע"מ וישראל ביתנו, מיהרו להגיש הצעות חוק לפיזור הכנסת. על פי החוק, ברגע שחוק פיזור הכנסת עובר בקריאה ושלישית, הבחירות צריכות להתקיים בתוך 90 עד 150 ימים. אך כעת כאמור, הקואליציה סיכלה את ההצעות של האופוזיציה והגישה בעצמה הצעת חוק לפיזור הכנסת ה-25 על מנת לשלוט בהליך החקיקה ובתאריכי הבחירות האפשריים.
