בתקופה האחרונה אנו עדים לשיח חסר תקדים בתקשורת הלבנונית – שיח פתוח יותר מאי פעם בעד שלום עם ישראל ובעד קידום משא ומתן ישיר איתה. זה קורה, כאשר מחר צפוי להתקיים בוושינגטון הסבב השלישי של השיחות בין ישראל ללבנון. הפגישות בין ישראל ללבנון מתבצעות בזמן שצה"ל ממשיך לתקוף ברחבי המדינה. המציאות הזאת מציבה את ממשלת לבנון תחת מתקפה פוליטית חריפה מצד חיזבאללה ותומכיו, שמאשימים אותה בבגידה.

אבל דווקא במקביל להסלמה בשטח, בלבנון מתרחש תהליך הפוך. ברשתות החברתיות, באולפני הטלוויזיה ובטורי הדעה בעיתונים המזוהים עם המחנה המתנגד לחיזבאללה, נשמעות יותר ויותר קריאות לממשלה שלא להיכנע ללחצים ולהמשיך במסלול השיחות. מרסל ע'אנם הוא עיתונאי בכיר בערוץ MTV לבנון, המזוהה עם המחנה הנוצרי ונמצא בחזית המאבק התקשורתי בחיזבאללה בלבנון. בפתח התוכנית שלו ששודרה לאחרונה הוא נשא מונולוג נרגש, שמסביר את הרציונל של מתנגדי חיזבאללה: "חיזבאללה לא התייעץ איתנו, כשהוא נכנס למלחמה. אז מדוע אנחנו צריכים להתייעץ איתו כשאנחנו רוצים להשיג שלום, בין לבנון – שהיא מדינה לגיטימית, ובין מדינה שגובלת בה ואי אפשר לבטל אותה או להתעלם ממנה, וזאת ישראל".

לאורך השנים, טען חיזבאללה שהוא יוצא למלחמות כדי "לסייע לפלשתינים", אלא שגם הסוגייה הפלשתינית איננה אטרקטיבית במיוחד בין הנוצרים בלבנון. בתוכנית של מרסל ע'אנם ששודרה בסוף השבוע הצהיר אחד המשתתפים: "הסוגייה הפלשתינית אינה מעניינת אותי מר מרסל. בתור לבנוני היום, אין לי עניין לתמוך בעזה ובפלשתין, ולהביא את הכיבוש לדרום לבנון".
בלבנון של 2026, עצם העובדה שקולות כאלה כבר נאמרים בגלוי בפריים טיים, היא אולי הסימן הברור ביותר לכך שמעמדו של חיזבאללה כבר איננו מובן מאליו. אחרי שנים שבהן ארגון הטרור הכתיב כמעט לבדו את גבולות השיח, יותר ויותר לבנונים מעזים לומר בפומבי: המלחמות של חיזבאללה אינן בהכרח המלחמות של לבנון.
