בוועידת הריבונות של ערוץ 14 הציגו היום (רביעי) יהודית קצובר ונדיה מטר, יושבות ראש תנועת הריבונות, את החזון להחלת החוק הישראלי על יהודה ושומרון. השתיים, שפועלות בתחום מאז הגירוש מגוש קטיף ב-2005, טענו כי המצב הנוכחי שבו כמעט מיליון ישראלים חיים בשטח ללא ריבונות רשמית הוא עיוות תכנוני וכלכלי שחייב להיפסק.

קצובר שחזרה את תחילת פעילותן המשותפת לאחר תוכנית ההתנתקות: "ב-2005 כולם היו שבורים, אבל אנחנו החלטנו להמשיך בפעילות ביתר שאת כדי למנוע גירוש נוסף. התחלנו בגאולת קרקעות בגוש עציון כמענה להשתלטות הערבית על אדמות המדינה, אך הבנו שאי אפשר 'לרוקן את הים בכפית' – צריך להוביל לשינוי מדיני כולל".
לדבריהן, החלת הריבונות היא צעד פשוט מבחינה חוקית, שכבר בוצע בעבר בירושלים 1967 ו-1980 וברמת הגולן 1981. מטר הוסיפה כי למרות החשש מתגובת העולם, ההיסטוריה מוכיחה שמהלכים אלו עוברים "נורמליזציה" עם הזמן, כפי שקרה עם הכרת ממשל טראמפ בירושלים.

מטר הציגה במהלך הריאיון את "מפת תמ"א 35", המראה את תוכניות הפיתוח העתידיות של ישראל, וציינה כי יהודה ושומרון נראים בה כ"חור בלב המדינה". "כשמדינת ישראל לא מכילה ריבונות, היא משדרת לעולם שהיא גרה בדירה שכורה", הסבירה. "במצב כזה אי אפשר 'לדפוק מסמר' – יזמים חוששים להקים מפעלים או בתי מלון ביו"ש כי הכל בסימן שאלה והכל יכול להתהפך".
לפי תפיסתן, הריבונות היא כלי לביטחון ולניצחון תודעתי: "האויב שואב תקווה מהעובדה שישראל טרם החליטה שהשטח שלה. ברגע שתהיה ריבונות, תמות התקווה להקמת מדינה פלסטינית".

השתיים הדגישו כי דווקא אירועי השבעה באוקטובר חידדו את הצורך במהלך. קצובר ומטר טענו כי אין להמתין לביטול רשמי של הסכמי אוסלו לפני החלת הריבונות, אלא שהריבונות עצמה היא זו שתבטל את ההסכמים בפועל.
"תחילו את הריבונות וזה יבטל את אוסלו ואת הרשות הפלסטינית", הצהירה קצובר. השתיים חתמו את דבריהן בקריאה לראש הממשלה בנימין נתניהו לאמץ את החלטת מרכז הליכוד מ-2017 ולפעול להחלת החוק, מתוך אמונה ש"ישראל צריכה לשלוט בין הים לירדן".
