נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הצהיר היום (שני) בריאיון לרשת FOX כי הוא שוקל לחדש את הפעילות הצבאית תחת "מבצע חירות", זאת יממה בלבד לפני פקיעת האולטימטום שהציב להשגת הסכם. טראמפ חשף כי במסגרת השיחות, הציב צוות המשא ומתן האיראני דרישה לפיה ארה"ב היא זו שתפנה את הפסולת הרדיואקטיבית מאתרי הגרעין שהופצצו, משום שלמשטר בטהרן אין את האמצעים הטכנולוגיים לטפל בנזק שנוצר.

בריאיון לרשת FOX פירט הנשיא טראמפ את המבוי הסתום שאליו הגיעו המגעים מול טהרן. הנשיא חשף את הודאתם של הנציגים האיראנים לגבי מצב מתקני הגרעין שלהם בעקבות התקיפות: "צוות המשא ומתן האיראני אמר לי שארה"ב היא זו שתצטרך לפנות חומר רדיואקטיבי ממתקני הגרעין ההרוסים של איראן. הם הודו שלטהראן פשוט חסרה הטכנולוגיה לפנותו בבטחה. הם רוצים שנטפל בזה עבורם". טראמפ אף הבהיר כי הוא שוקל כעת את חידושו של "מבצע חירות" במלוא העוצמה, ככל שלא תושג פריצת דרך.
בהמשך, במהלך הצהרה שנשא, הנשיא טראמפ ואמר כי כי הפסקת האש במפרץ נמצאת "במצב אנוש, אולם היא ניתנת להחייאה". טראמפ תקף את ההצעה האיראנית: "זו הייתה פשוט הצעה גרועה, הצעה טיפשית, שנעשתה על ידי אנשים שאין להם מושג לגבי הסכנה שהם נמצאים בה. היא כתובה בצורה גרועה ומוגשת בצורה גרועה. איראן לא יכולה להחזיק נשק גרעיני, זו התוכנית הפשוטה שלנו.

עוד אמר הנשיא כי "הם הרגו 42,000 אנשים בחודשיים האחרונים, ולא כולם היו מפגינים אלימים". למרות המבוי הסתום, טראמפ הבהיר כי הוא אינו חש בלחץ: "אין לחץ בכלל, אנחנו כבר בניצחון מוחלט. אבל המסמך שחיכינו לו ארבעה ימים הוא פשוט מטופש". כמו כן, במהלך אירוע בנושא בריאות האם בחדר הסגלגל הנשיא אמר לקהל ולכתבים: "קבוצה גדולה של גנרלים מחכים לי וזה גם חשוב. זה קשור למדינה המקסימה של איראן".
בשבוע שעבר הציב הנשיא טראמפ אולטימטום של שבוע ימים בדיוק להשגת הסכם שלום שיסיים את המלחמה במפרץ. במקום התגמשות, טהרן הציגה שורה של תנאים שנדחו על ידי הבית הלבן כ"בלתי קבילים לחלוטין", ובהם דרישה לפיצויי מלחמה מארה"ב והכרה בריבונות איראנית על מצר הורמוז.

מוקדם יותר היום, הנשיא טראמפ חשף את פרטי הצעת הנגד האיראנית שפוצצה את המגעים. בריאיון שהעניק הבוקר, אישר טראמפ כי ארה"ב עוקבת מקרוב אחר מאגרי האורניום המועשר שנותרו באיראן ומתכננת "להגיע אליהם" בנקודה מסוימת.
דרישות הסחיטה של טהרן, הכוללות פיצויים והשתלטות על מצר הורמוז, הקפיץ את מחירי הנפט ביותר מ-4%. טראמפ מתכונן כעת להמריא לבייג'ינג לפגישה עם נשיא סין, שי ג'ינפינג, המפעיל לחץ לסיום העימות המאיים על נתיבי האנרגיה של סין.

הדיווחים הרשמיים שיצאו מטהרן הבוקר חושפים כי איראן סירבה להתגמש בשיחות המתווכות על ידי פקיסטן. במקום זאת, היא מחזרה דרישות עבר והקצינה אותן באופן שנועד להביך את הממשל האמריקני. במוקד הדרישות עומד תשלום פיצויי מלחמה מארה"ב לאיראן על נזקי המערכה – דרישה שטהרן נוהגת להעלות בכל סבב סנקציות, אך הפעם היא הציבה אותה כתנאי סף לכל הסכם עתידי.
הדרישה המרכזית שהובילה לפיצוץ המגעים היא הכרה אמריקנית רשמית בריבונות מלאה של איראן על מצר הורמוז. הכרה כזו תעניק למשטר האייתוללות מפתח בלעדי לסחוט את הכלכלה העולמית ולגבות דמי מעבר מספינות. איראן דורשת גם את ביטול כל הסנקציות מבלי לספק ויתורים בתוכנית הגרעין ואף מסרבת למסור את מאגרי האורניום שלה.

הנשיא טראמפ הבהיר בריאיון לתוכנית "Full Measure" כי המערכה הצבאית רחוקה מסיום: "זה לא מדויק לומר שפעולות הלחימה הסתיימו. איראן הובסה, אבל זה לא אומר שהם גמורים. אנחנו עוקבים אחרי מאגרי האורניום המועשר שלהם ונגיע אליהם בנקודה מסוימת. לא אכפת לי שהם קבורים עמוק באדמה, אנחנו נטפל בזה. ההצעה שלהם בלתי קבילה לחלוטין".
החידוש המרכזי הוא הפיכת הפיצויים – דרישה מוכרת של איראן עוד משנים קודמות – ודרישת הריבונות על המצר לתנאי שלום רשמיים, תוך דחייה מוחלטת של הדרישה האמריקנית למסירת האורניום המועשר. טהרן עברה מדרישה להפסקת אש זמנית לדרישה להכרה בינלאומית בשליטתה על "הברז של העולם". הודאתו של טראמפ כי הלחימה נמשכת וכי מאגרי האורניום על הכוונת מנפצת את התקווה לרגיעה שהבית הלבן ניסה לשדר.

הדרישה לריבונות על מצר הורמוז היא ניסיון איראני לקבל שליטה על כ-20% מאספקת הנפט העולמית. דרישת הפיצויים נועדה לצרכי פנים באיראן כדי להציג את המלחמה כ"ניצחון". דחיית ההצעה על ידי טראמפ מעמידה את הפסגה הצפויה עם נשיא סין במרכז הבמה.
שי ג'ינפינג נואש לעצור את העימות הפוגע בייבוא האנרגיה הסיני, אך טראמפ מבהיר כי לא יתפשר עד להשמדת מאגרי האורניום האיראניים. בישראל עוקבים בדריכות אחר האפשרות שאיראן תנסה להוציא לפועל "פיגועי תגובה" דרך שלוחיה בלבנון ובשטחי ישראל.

בשטח, המתיחות תורגמה לאש חיה. איחוד האמירויות דיווחה על תקיפות כטב"מים איראניים נוספים הבוקר. הצי האמריקני הגיב באש לעבר מתקנים צבאיים לאורך החוף האיראני. הלחימה התמקדה במכליות נפט שניסו להפר את המצור הימי.
