accessibility-icon
share-icon
צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

האיום הדרמטי של צפון קוריאה: זה מה שיגרום לנו להשתמש בגרעין

דסק החדשות C14

דסק החדשות C14

כג אייר ה'תשפו (10.05.26)

4

75

like

9

dislike

המשטר בפיונגיאנג עדכן את החוקה וקבע כי הצבא מחויב לשגר נשק גרעיני אם המנהיג קים ג'ונג-און יחוסל • המהלך מגיע לאחר שקים חזה ביעילות התקיפות המשולבות של ישראל וארה"ב בטהרן • במקביל: ארטילריה צפון-קוריאנית חדשה נפרסה בטווח פגיעה מסיאול


רוצה שנקריא לך?

מגישים

צפון קוריאה עדכנה רשמית את חוקת המדינה וקבעה נוהל של מתקפת נגד גרעינית אוטומטית במקרה של חיסול המנהיג קים ג'ונג-און על ידי יריב זר. לפי הדיווח של שירות הביון הלאומי של דרום קוריאה, השינוי החוקתי אומץ לאחר חיסולם של עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, ורבים מיועציו הקרובים בתקיפות משולבות של ישראל וארצות הברית נגד המשטר בטהרן.

maximize-image
images-count2+
מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און | צילום: רויטרס

התיקון החדש לחוק מדיניות הגרעין נועד להבטיח תגובה צבאית גם אם שרשרת הפיקוד תיפגע. לפי סעיף 3 המעודכן: "אם מערכת הפיקוד והשליטה על הכוחות הגרעיניים של המדינה תועמד בסכנה על ידי התקפות של כוחות עוינים, תבוצע מתקפה גרעינית באופן אוטומטי ומידי".

מומחים ליחסים בינלאומיים מעריכים כי הצעד משקף את החרדה בפיונגיאנג מפני "מתקפת עריפה". פרופ' אנדריי לאנקוב מאוניברסיטת קוקמין בסיאול הסביר כי "איראן הייתה קריאת ההשכמה. צפון קוריאה ראתה את היעילות המדהימה של התקפות העריפה של ארה"ב וישראל, שחיסלו מיד את מרבית ההנהגה האיראנית".

maximize-image
images-count2+
עלי חמינאי | צילום: רויטרס

למרות שצפון קוריאה מבודדת ואינה מאפשרת גישה טכנולוגית, קים ג'ונג-און חושש מיכולות המעקב המערביות. פרופ' לאנקוב ציין כי "הפחד הכי גדול שלהם יהיה מידע מטכנולוגיית לוויינים", והוסיף כי להערכתו כל מתקפת תגמול גרעינית של הצפון תכוון נגד ארצות הברית.

קים, הידוע בחשש מוגבר לביטחונו האישי, מלווה תמיד בשומרי ראש ונמנע מטיסות. הוא נוהג להשתמש ברכבת משוריינת כבדה לנסיעותיו, מתוך הנחה כי אמצעי זה מקשה על איתורו וחיסולו.

לי ג'ה-מיונג' נשיא דרום קוריאה |
maximize-image
images-count2+
לי ג'ה-מיונג' נשיא דרום קוריאה החדש | צילום: רויטרס

בנוסף לשינויים החוקתיים, פיונגיאנג מגבירה את הלחץ הצבאי על דרום קוריאה. קים ג'ונג-און ביקר השבוע במפעל תחמושת ובחן ייצור של תותח הוביצר 155 מ"מ מתנייע מדגם חדש. לפי סוכנות הידיעות המרכזית, קים הצהיר כי הנשק החדש "יספק שינויים ויתרונות משמעותיים למבצעי הקרקע של הצבא שלנו".

לתותח החדש טווח של למעלה מ-60 קילומטרים, נתון המציב את מרכז עיר הבירה סיאול, הנמצאת במרחק של כ-56 קילומטרים מהגבול, בטווח אש ישיר. המהלך משלים את החלטתו של קים להגדיר את דרום קוריאה כ"יריבה העיקרית" ולבטל את ההתייחסויות החוקתיות לאיחוד אפשרי בין המדינות. צפון ודרום קוריאה נותרו טכנית במצב מלחמה מאז 1953, בצל הסכם שביתת נשק שלא הוסדר לכדי הסכם שלום רשמי.

עקבו אחרינו גם ב-Google News