יו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ בועז ביסמוט, הודיע כי החליט להכניס באופן רשמי את סטטוס חקירת פרשת הפצ"רית לסדר היום של סקירת הרמטכ"ל שתתקיים מחר (ראשון) בוועדה שבראשותו. המהלך מגיע על רקע ביקורת גוברת מצד חברי כנסת מהקואליציה על התנהלות הפרקליטות הצבאית ועל מה שהם מגדירים כפגיעה ברוח הלחימה ובהרתעה של צה"ל.

במהלך הדיון צפוי הרמטכ"ל, אייל זמיר, לעמוד בפני שורה של שאלות נוקבות מצד חברי הוועדה. המיקוד המרכזי יהיה סביב קצב התקדמות החקירה והממצאים שנאספו עד כה, אך מעבר להיבט המשפטי היבש, צפויים חברי הכנסת להעלות דרישות למעשים בשטח. אחת הנקודות המרכזיות שתעלה היא התמיהה על כך שעד לנקודת זמן זו לא ננקטו צעדים פיקודיים נגד המעורבים, ובפרט מדוע לא נשללו דרגותיה של הפצ"רית מה שגם ישלול מיפעת תומר ירושלמי את ההטבות מהם היא נהנית כתוצאה מדרגותיה.

כידוע, הפרשה החלה בפרסום סרטון ממצלמות האבטחה של מתקן הכליאה בערוץ 12. התיעוד הוצג כהוכחה להתעללות בלוחמים במחבל, אך מיד עם פרסומו עלו טענות קשות כי מדובר בסרטון ערוך ומגמתי. נטען כי הסרטון הוצא מהקשר של פעילות מבצעית הכרחית וחיפוש על מחבל נוחבה מסוכן, תוך עריכה שנועדה לייצר נרטיב של פגיעה בלתי חוקית.

בעקבות התיעוד, הובילה הפצ"רית דאז חקירה אגרסיבית שכללה פשיטה מתוקשרת של חוקרי מצ"ח רעולי פנים על בסיס שדה תימן. אופן ביצוע המעצרים של לוחמי המילואים לעיני המצלמות הצית זעם ציבורי עצום ונתפס כפגיעה קשה בלוחמים המבצעים את תפקידם בתנאים בלתי אפשריים.
התחושה בציבור היא שהיה מדובר ב"רדיפה" המבוססת על ראיות חלקיות הובילה לאירועים חסרי תקדים, בהם פריצת מפגינים לבסיס שדה תימן ולבסיס בית ליד. הפרקליטות הצבאית נקלעה למשבר אמון עמוק מול הדרג הלוחם ומול חלקים נרחבים בציבור הישראלי, דבר שהפצ"ר הנוכחי הגדיר כ"טלטלה משמעותית".

בחודשים האחרונים, תחת הנהגת הפצ"ר הנוכחי ובסיוע התובע הצבאי הראשי, אל"ם אלי לברטוב, בוצעה בחינה מחודשת של כלל חומרי הראיות ונסיבות התיק. התהליך המקצועי, שהסתיים בהחלטה הרשמית לבטל את כתב האישום כתב האישום כנגד כל הלוחמים. מאוחר יותר, התעורר לחץ אדיר לשלול מהפצ"רית המודחת, יפעת תומר-ירושלמי את דרגותיה לאור מה שעוללה לכאורה ללוחמי כוח 100.
