accessibility-icon
share-icon
צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27א'
צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27א'

התוכנית לחימוש איראן - והאזהרה החריפה של ה-CIA | דיווח

אפרת ברינר

אפרת ברינר

כא אייר ה'תשפו (08.05.26)

19

67

like

14

dislike

בוושינגטון שוקלים חימוש אקטיבי של מתנגדי המשטר באיראן • ניתוח חסוי של קהילת המודיעין האמריקאית חושף מציאות מורכבת: טהרן שומרת על כ-75% ממערך הטילים שלה למרות ההפצצות • על אף האירועים האחרונים, טראמפ טוען כי המשא ומתן המדיני נמשך וכי איראן כבר הסכימה עקרונית לתנאי המפתח של ארה"ב


רוצה שנקריא לך?

מגישים

ממשל טראמפ בוחן מעבר למדיניות של תמיכה חמושה בהתנגדות הפנימית באיראן. באותה עת מוטל מצור ימי מלא על נמלי המדינה. הצהרות הממשל על השמדת יכולות הטילים של המשטר אופטימיות, כך דווח היום (שישי) ב"פוקס ניוז". מנגד, הערכות מודיעין חסויות מצביעות על עמידות צבאית וכלכלית גבוהה מהמצופה. העימות הישיר בשטח הסלים לחילופי מהלומות כבדים שכללו תקיפות על בסיסים אמריקאיים וחיסולים ממוקדים של בכירי משמרות המהפכה, זאת לפי דיווח של ה"וושינגטון פוסט".

maximize-image
images-count5+
הפגנות נגד משטר האייתוללות באיראן בחודש ינואר | צילום: רשתות ערביות

יממה לאחר שצבא ארה"ב ביצע תקיפות נרחבות באיראן בתגובה לפגיעה בספינות מלחמה אמריקאיות, הנשיא טראמפ מקדם את רעיון חימוש האזרחים האיראנים. הדיון על חימוש האופוזיציה האיראנית הפך מטאבו לתוכנית עבודה פוטנציאלית בארה"ב בעקבות דבריו של הנשיא דונלד טראמפ בראיון ל"מופע של יו יואיט": "הם חייבים שיהיו להם רובים. ואני חושב שהם משיגים כמה רובים. ברגע שיהיו להם רובים, הם יילחמו טוב כמו כל אחד שיש שם".

הסנאטור לינדזי גרהם הוסיף בראיון ל"הניטי": "לו הייתי הנשיא טראמפ והייתי ישראל, הייתי מעמיס על העם האיראני נשק כדי שיוכלו לצאת לרחובות חמושים ולהפוך את כף המאזניים בקרב בתוך איראן".

maximize-image
images-count5+
ארכיון | צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27א'

במישור הצבאי, הנתונים של ה-CIA מציירים תמונה שונה מהצהרות הממשל על השמדת יכולות הטילים של איראן. לפי הניתוח החסוי: איראן שומרת על 75% ממערך המשגרים הניידים שהיו לה לפני המלחמה, והמשטר מחזיק ב-70% ממלאי הטילים המקורי.

נתונים אלו עומדים בניגוד לדברי הנשיא טראמפ ביום רביעי האחרון: "הטילים שלהם הושמדו ברובם, נשארו להם כנראה 18, 19 אחוזים, אבל לא הרבה בהשוואה למה שהיה להם", כך "לפי הוושינגטון פוסט".

maximize-image
images-count5+
ארכיון, הפגנות באיראן | צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27א'

המצור גורם לאיראן נזק של כחצי מיליארד דולר ביום, אך בדוח של ה-CIA, מצוין כי המשטר מסוגל לשרוד כלכלית לפחות עוד 90 עד 120 יום. טהרן מאחסנת נפט על מכליות עוגנות כדי להתגבר על המצור. המודיעין האמריקאי מעריך כי איראן תוכל להחזיק מעמד 3 עד 4 חודשים לפני שתתמודד עם קשיים כלכליים חמורים באמת, נכתב ב"וושינגטון פוסט".

כאמור, לאחר קריסת שיחות השלום בפקיסטן, הטיל טראמפ מצור מלא על כל הספינות הנכנסות או יוצאות מנמלי איראן. ביום ראשון הכריז טראמפ על מבצע "Project Freedom" לליווי ספינות מסחריות במצר הורמוז. ביום שלישי האחרון הופסקה הפעילות באופן פתאומי. הנשיא הסביר כי המבצע הושהה בעקבות "התקדמות גדולה" בשיחות השלום ולאור בקשת פקיסטן.

maximize-image
images-count5+
ההפגנות באיראן, ארכיון | צילום: רשתות ערביות

אמש, המזרח התיכון רעד בעקבות חילופי אש ישירים וקשים בין כוחות צבא ארה"ב לצבא איראן במרחב מצר הורמוז. המהלומה הצבאית, שהיוותה את האירוע החמור ביותר מאז הוכרז על הפסקת אש לפני כחודש, התרחשה בזמן שבוושינגטון ממתינים לתשובה רשמית מטהראן להצעת שלום נרחבת.

למרות הדיווחים על תקיפות אוויריות בשטח איראן והשמדת כלי שיט, הנשיא דונלד טראמפ התעקש כי הפסקת האש עדיין בתוקף, תוך שהוא משלב בין זלזול ביכולות המבצעיות של איראן לבין איומים חסרי תקדים על עתיד המדינה אם המשא ומתן ייכשל.

maximize-image
images-count5+
ההפגנות באיראן, ארכיון | צילום: רשתות ערביות

האירועים החלו כאשר שלוש משחתות אמריקאיות ניסו לעבור במצר הורמוז, כחלק מהמאמץ האמריקאי לשבור את החסימה הימית האיראנית. לפי פיקוד המרכז של ארה"ב, כוחות איראניים תקפו את האוניות באמצעות טילים, כטב"מים וסירות מהירות. המשחתות האמריקאיות השיבו באש קטלנית והשמידו את מקורות הירי.

הנשיא טראמפ פרסם ציוץ בנושא ושיגר איום למשטר באיראן: "שלוש משחתות אמריקאיות ברמה עולמית הרגע חצו בהצלחה רבה את מצר הורמוז, תחת אש. לא נגרם להן שום נזק, אבל נזק רב נגרם לתוקפים האיראנים. הם הושמדו כליל יחד עם סירות קטנות רבות. הטילים שנורו לעברנו הופלו בקלות, והרחפנים הגיעו ונשרפו בעודם באוויר. הם נפלו בצורה יפהפייה אל האוקיינוס, ממש כמו פרפר שנופל לקברו!".

maximize-image
images-count5+
התקיפה האמריקאית באיראן | צילום מסך

טראמפ הוסיף כי איראן "התעסקה איתנו" וכי התגובה האמריקאית הייתה "רק נגיעה של אהבה", ביטוי שנועד להמחיש שארה"ב השתמשה רק בחלק קטן מכוחה. "מדינה נורמלית הייתה מאפשרת למשחתות האלה לעבור, אבל איראן מונהגת על ידי משוגעים", הוסיף הנשיא.

מהצד השני, בטהרן הציגו תמונה של פגיעה בריבונות. הפיקוד הצבאי האיראני האשים את ארה"ב בתקיפת מכלית נפט איראנית ובביצוע הפצצות אוויריות על אזורים אזרחיים באי קשם ובערים בנדר ח'מיר וסיריק. דובר צבאי איראני הצהיר: "ארה"ב ובעלות בריתה חייבות לדעת שאיראן תגיב בכוח וללא היסוס לכל מעשה תוקפנות. התקיפות שלנו הסבו נזק משמעותי".

למרות ההצהרות הלוחמניות, כלי תקשורת רשמיים באיראן דיווחו שעות ספורות לאחר מכן כי "המצב חזר לשגרה" בערים שלאורך החוף. בתוך כך, על אף האירועים האחרונים, טראמפ טוען כי המשא ומתן המדיני נמשך וכי איראן כבר הסכימה עקרונית לתנאי המפתח של ארה"ב: ויתור מוחלט על היכולת הגרעינית. טראמפ חשף כי ההצעה האמריקאית היא מסמך מקיף ומפורט.

עקבו אחרינו גם ב-Google News