במהלך סוף השבוע האחרון הוצאו להורג בתלייה שלושה אסירים בכלא המרכזי באורמיה: יעקוב קרימפור בן 43, נאצר באקרזאדה בן 26 ומהראב עבדאללהזאדה בן 28. על פי דיווח של רשת זכויות האדם של כורדיסטן, השלושה הצליחו להעביר מסרים טרם מותם החושפים את שיטות הפעולה של מנגנוני הביטחון האיראניים, הכוללות עינויים פיזיים ופסיכולוגיים קשים לצד ניהול משפטים שנמשכו דקות ספורות בלבד ללא ייצוג משפטי הולם, כך דווח היום (חמישי) ב"פוקס ניוז".

העדויות שהותירו אחריהם האסירים חושפות את הלחץ הכבד שהופעל עליהם כדי לחלץ הודאות שווא. יעקוב קרימפור, שנאשם בריגול, תיאר כיצד הרשויות השתמשו במשפחתו כקלף מיקוח: "דברים רבים הוכתבו לי, וכתבתי דברים לא נכונים באופן לא רצוני ומתוך חוסר אונים. הרשויות איימו על אשתי כדי להפעיל עליי לחץ".
נאצר באקרזאדה, שגם הוא נאשם בריגול, העיד על התנאים הקשים שבהם הוחזק בחודשים שקדמו להוצאתו להורג: "סבלתי חודשים ארוכים של בידוד ועינויים פסיכולוגיים קשים ביותר".

האסיר השלישי, מהראב עבדאללהזאדה, שהוצא להורג ביום ראשון לאחר שנאשם במעורבות ברצח הקשור למחאות נגד המשטר – אישום אותו הכחיש בתוקף – סיפר על האלימות הפיזית שחווה: "הכו אותי במשך ימים ואילצו אותי להודות. אני חף מפשע לחלוטין, אבל הם רוצים להפוך אותי לשעיר לעזאזל".
הדיווחים על הוצאתם להורג של השלושה מגיעים על רקע עלייה משמעותית במספר ההוצאות להורג באיראן בשנה האחרונה, כאשר ארגוני זכויות אדם מתריעים על שימוש גובר בעונש המוות ככלי להרתעת פעילים פוליטיים ומפגינים.

בכל שלושת המקרים דווח על דפוס פעולה דומה – הודאות שנגבו בכפייה, חוסר בייצוג משפטי ומשפטים מהירים שאינם עומדים בסטנדרטים בינלאומיים. בניגוד לנוהל המקובל לעיתים, לאף אחד מהאסירים לא ניתנה האפשרות לערוך ביקור פרידה אחרון עם בני משפחותיהם בטרם ביצוע גזר הדין. המשטר האיראני נוהג להשתמש בהודאות מוקלטות של אסירים ככלי הסברתי, בעוד שארגוני זכויות אדם טוענים כי הודאות אלו הן תוצר ישיר של עינויים.
