סוגיית הפטור ממע"מ על ייבוא אישי, שהפכה לאחד ממוקדי המאבק המרכזיים בין שר האוצר למגזר העסקי, חוזרת שוב למרכז הבמה – והפעם מכיוון בית המשפט העליון. בג"ץ אימץ לאחרונה את עמדת היועצת המשפטית של הכנסת ושלח מסר ברור לשר האוצר, בצלאל סמוטריץ', לפיו לא ניתן לקדם מהלכים כלכליים כה משמעותיים בהליכים חפוזים שאינם מכבדים את עבודת המחוקק.

כזכור, מדובר ב"רכבת הרים" רגולטורית: הפטור ההיסטורי שעמד על 75 דולר הוגדל על ידי השר ל-149 דולר במטרה להקל על יוקר המחיה. לאחר מאבק עיקש של הקמעונאים המקומיים, הפטור חזר ל-75 דולר, אך שונה שוב ל-130 דולר בצו חדש. הבעיה המרכזית עליה הצביע בג"ץ היא הטכניקה: הצו הנוכחי נחתם תוך כ-16 שעות בלבד מרגע שהכנסת ביטלה את הצו הקודם, מהלך שנראה כניסיון לעקוף את החלטת ועדת הכספים.
החלטת בג"ץ הגיעה בעקבות עתירה של איגוד לשכות המסחר, שטענו כי שר האוצר עשה שימוש פסול בסמכותו. לטענתם, התקנת הצו מחדש באופן מיידי לאחר שבוטל בכנסת מהווה עקיפה של עבודת המחוקק והימנעות מכוונת משיח מקצועי עם הכנסת. בית המשפט הבהיר כי מדובר בהתנהלות המעוררת "קושי מהותי" וכי יש לתת משקל כבד להחלטת הכנסת שדחתה את המהלך במקור.

למרות הביקורת החריפה, בג"ץ לא ביטל את הצו באופן מיידי. השופטים אפשרו לצדדים שהות נוספת להגיע להסכמות עד ה-17 במאי, תוך ציפייה שהאוצר יבצע בחינה מחודשת של הצו ושל השלכותיו על המשק. כעת, הכדור חוזר לידיו של שר האוצר, שייאלץ להחליט האם להתעקש על הצו הקיים או להגיע למתווה פשרה שיאזן בין רצון הצרכנים להוזיל את הקניות ברשת לבין הצורך להגן על הסוחרים המקומיים ולכבד את הליכי החקיקה.
