מבצעי "עם כלביא" בחודש יוני האחרון ו-"שאגת הארי" בחודש האחרון, גרמו לנת"ב להיסגר. חברות התעופה הזרות נטשו את ישראל והותירו אחריהן מאות אלפי נוסעים שנתקעו בחו"ל. הנוסעים, שמצאו את עצמם חסרי אונים, נאלצו לשאת בעלויות השהייה המופרזות על חשבונם האישי למשך ימים ואף שבועות ארוכים. המציאות המקוממת היא שעד לרגע זה, אותם נוסעים נותרו ללא כל פיצוי, כשהם נאלצים לממן מכיסם את המחדל הביטחוני והתעופתי.

על פי חוק טיבי, חברת תעופה שמבטלת את הטיסה, מחויבת לספק לנוסע החזר כספי או טיסה חלופית, ובמקביל לדאוג ללינה ומזון עד החזרה לארץ. אלא שבסבבי הלחימה האחרונים, הכאוס חגג: חברות מסוימות פשוט ביטלו את הטיסות באופן גורף, דרשו מהנוסעים לרכוש כרטיסים חדשים ויקרים והבטיחו "לפצות על הפרשים" בעתיד. התוצאה הייתה פגיעה אנושה בכיס הצרכן. נוסעים נתקעו בחו"ל לתקופות ממושכות כשכל הוצאות האוכל והמלונות מושתות עליהם בלבד.
כיום, הלקוחות המנסים לקבל את כספם בחזרה נתקלים בשוקת שבורה. חברות התעופה מתבצרות בעמדתן וממתינות למדינה שתחליט על מנגנון פיצויים, מה שמותיר את הצרכן הקטן עם ברירה אחת בלבד: להגיש תביעה משפטית ולקוות לזכות בהחזרים שמגיעים לו בדין. חברות התעופה מצדן טוענות כי סגירת נתב"ג אילצה אותן להחנות מטוסים במדינות זרות ולהוציא טיסות ריקות, ולכן המדינה היא זו שצריכה לשאת בנטל הפיצויים לנוסעים.

הסחבת הפוליטית רק מחמירה את המצב. עוד במבצע "עם כלביא" ניסתה ועדת הכלכלה בראשות ח"כ דוד ביטן לקדם פתרון, אך לאחר דיונים עקרים מהם נפקדו נציגי משרד האוצר, הנושא הועבר לטיפול ראש הממשלה ונותר ללא מענה עד היום. לשרת התחבורה, מירי רגב, עומדת האופציה לחתום על צו המעניק יומיים של החזרי לינה ומזון לכל נוסע, אך היא מסרבת לחתום בטענה שמדובר ב"מעט מדי" ושמגיע לנוסעים יותר. ההצעה שהעלתה השרה במקום הצו, מדברת על חלוקת הנטל בשליש לכל גורם (אוצר, חברות ונוסעים) – נדחתה על הסף על ידי משרד האוצר.
בזמן שצפויה להיות ישיבה חדשה בנושא פיצויי נוסעים של "שאגת הארי", ועדת הכלכלה דוחה את ישיבותיה פעם אחר פעם מסיבות עלומות, המדינה ממשיכה להתנער מאחריות. הצרכן הישראלי, שרק רצה לצאת לחופשה קצרה, נאלץ לספוג עלויות עתק שנכפו עליו. מדובר בסיבוב אינסופי של גלגול אחריות: משרד התחבורה מאשים את האוצר, האוצר מפנה אצבע מאשימה לחברות התעופה, והחברות מגלגלות את הנטל בחזרה לנוסע. ועדות הכלכלה נראות כמו ניסיון לסייע אך הלכה למעשה, אין שם שום כוונה אמיתית לקדם פיצויי נוסעים.

ממשרד התחבורה נמסר: "שרת התחבורה מירי רגב לא מאמינה בחתימת הצו שכן הוא מועט מדי עבור הנוסעים שנתקעו למספר ימים ארוכים. השרה הציעה למשרד האוצר תוכנית של שליש, שליש, שליש אך נתקלה בשלילה".
ממשרד האוצר נמסר: "המדינה משלמת פיצוי לעובדים שיצאו לחל"ת וכן פיצוי נרחב לעסקים, זאת בהיקף של מיליארדי שקלים. מעבר לכך, המדינה לא יכולה לשאת בהחזרים כספיים לכל מי שהפסיד כסף בצורה כזו או אחרת בשל המלחמה במטרה לשמור על קופת המדינה".
