הקרע בצמרת השלטון בטהרן מעמיק: לאחר שחשפנו כאן לראשונה בחדשות 14 את דבר קיומו של העימות בין נשיא איראן, מסעוד פזשכיאן, לבין בכירי משמרות המהפכה, אנחנו ממשיכים לחשוף היום (ראשון) ציטוטים נוספים וחסרי תקדים מתוך העימות החזיתי שחצה את כל הקווים האדומים.

לפי מקורותינו, הפיצוץ הגדול התרחש בשבוע שעבר, סביב מינויו של מוחמד באקר זולרארד לתפקיד מזכיר המועצה המנהלית לביטחון לאומי (כמחליפו של לאריג'אני). המינוי בוצע על ידי משמרות המהפכה, דבר שעורר את חמתו של פזשכיאן. הנשיא, שטען כי מתוקף תפקידו הוא זה שאמור למנות את האיוש לתפקיד הרגיש, זכה לתגובה מזלזלת מצד משמרות המהפכה שהבהירו לו: "אל תתערב".

המחלוקת החריפה בין משמרות המהפכה לכוחות ביטחון הפנים באיראן
"אתם מנהלים את המדינה כמו מתאבדים"
העימות הגיע לשיאו בחילופי דברים קשים בין הנשיא לבין מפקד משמרות המהפכה, אחמד והידי. בציטוטים שהגיעו לידינו, הטיח פזשכיאן בחידי: "אתם מנהלים את המדינה כמו מתאבדים, אין לנו סיכוי להתאושש מזה. אם זה יימשך עוד שלושה שבועות – הכלכלה תתפרק ולא משנה מה נעשה".

פזשכיאן, שגבר בבחירות על המועמד השמרני קליבאף, הזכיר למפקד משמרות המהפכה את המנדט הציבורי שקיבל: "העם האיראני בחר בי בפער גדול כי הוא רצה תקווה, הוא רצה לשרוד. מה שאתם עושים זה ההפך המוחלט – אתם מבטלים את רצון העם". הנשיא הוסיף בכאב: "לא רק שלקחתם ממני את הניהול בסוגיות הביטחוניות והמדיניות, מאז פרוץ המלחמה לקחתם גם את הניהול על הסוגיות האזרחיות והכלכליות".

הנשיא פזשכיאן מודה: "אני מנותק קשר מהמנהיג העליון"
ניסיונות התפטרות שנדחו
כפי שחשפנו בעבר, המבוי הסתום אליו נקלע הנשיא הוביל אותו לבקש פגישה דחופה עם מוגת'בא במטרה להגיש את התפטרותו. הבקשה נענתה בסירוב מוחלט. לאחרונה ניסה פזשכיאן שוב לבקש פגישה כדי להתפטר, אך שוב נדחה.

במוקד המחלוקת עומד גם הניסיון של פזשכיאן להוביל קו מתון יותר מול המערב. הנשיא דרש להיות מעורב במשא ומתן עם ארה"ב, כשהוא מגבה את שר החוץ שמינה, עבאס עראקצי: "הסיכוי היחידי שלנו לשרוד זה הסכם מהיר עם האמריקאים כדי שהכלכלה תינצל מהתמוטטות מוחלטת".
תגובתו של מפקד משמרות המהפכה, אחמד והידי, הייתה נחרצת: "בדיוק בגלל זה אסור לך להתקרב למשא ומתן – אתה מוכן לתת הכל כדי שהאמריקאים יוותרו על הסנקציות".

המחלוקת בהנהגת איראן סביב עיתוי שיחות המשא ומתן עם ארה"ב
"התפקיד שלי – לקרוא תכתיבים מגוחכים"
את השיחה הקשה חתם הנשיא פזשכיאן במילים קשות שמתארות את חוסר האונים שלו אל מול שלטון הכת הצבאית: "אני מרגיש כמו בני ערובה. אתם לא נותנים לי להתפטר ולא נותנים לי לעשות כלום. התפקיד היחיד שלי הוא לקרוא את התכתיבים המגוכחים שלכם".

הציטוטים שחשפנו הערב מוכיחים יותר מכל את אחיזת החנק של משמרות המהפכה במוסדות השלטון באיראן, ואת העובדה שהדרג הצבאי מוביל את המדינה למסלול התנגשות, תוך התעלמות מוחלטת מהדרג המדיני הנבחר וממצבו הכלכלי הנואש של הציבור האיראני.
