accessibility-icon
share-icon
צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90

יעקב ברדוגו חושף: זה מה שצריך לקרות כדי שאהיה שר המשפטים

14 פלוס

14 פלוס

יא ניסן ה'תשפו (29.03.26)

99

334

like

14

dislike

במפגש עם מנויי "14 פלוס" התייחס הפרשן הפוליטי יעקב ברדוגו לאפשרות שייקח חלק בממשלה הבאה • לדבריו, המינוי תלוי בראש הממשלה בנימין נתניהו ובשני תנאים מרכזיים - ניצחון לגוש הימין ורצון מצד נתניהו להציע לו את התפקיד • וגם - האם הרצוג יחון את נתניהו, ומדוע הוא תוקף את הרמטכ"ל?


הצטרפו עכשיו ל-14 פלוס!

פרשננו הפוליטי יעקב ברדוגו ערך היום (ראשון) מפגש מיוחד עם מנויי "14 פלוס", שם נשאל לא מעט שאלות מהתחום הפוליטי, המשפטי והמדיני.

איך הגענו למצב שבמדינת ישראל יש קבוצה של אנשים שאף אחד לא בחר בהם, אבל המילה האחרונה היא שלהם? איך בג"ץ יכול לבטל חוקים ולמה היועמ"שית חושבת שהיא הבוסית של המדינה?

"זו שאלה מורכבת. הגענו לזה במהלך מאוד מתוחכם של מערכת המשפט, של אהרן ברק, בשיתוף פעולה של רבים מאנשי הימין שלא רצו ולא קראו את המפה בזמן אמת. אני מבקר את זה מהרגע הראשון, כולל ביקורת על בנימין נתניהו, ציפי לבני ואיילת שקד בתקופות מסוימות על היחס למערכת המשפט.

"יש איזון של שלוש רשויות – מבצעת, מחוקקת ושופטת – ובמשך שנים אהרן ברק הטה את כל הכוח לרשות השופטת. הכל בנוי מהחלטות בג"ץ ולא מחוקים ברורים, ולצערי הרשויות האחרות כופפו את ראשן מסיבות רבות עד שהגענו למצב שבו מיעוט לא נבחר שולט בריבון".

האם הנשיא מתכוון לתת חנינה לראש הממשלה?

"לפני שלושה-ארבעה שבועות התשובה שלי הייתה שלילית. עכשיו אני שומע קולות אחרים בעקבות לחצים נוספים. ליצחק הרצוג יש את כל הסמכות והיכולת לפתור את סוגיית הכאוס שנוצר במדינה, ואני מקווה שהוא יעשה זאת, אחרת הוא יהיה חתום על הכאוס הגדול".

מה דעתך על העתירה של משה כהן אליה?

"אמרתי כמה פעמים שאני בעד מעשים, גם אם שוברים צלחות. פעם הייתי חושב שזה הזוי, אבל היום אני חושב שזו פעולה נדרשת. כפי שאבי אמר לי – כשמגיעים למצב לא נורמלי, צריך לחשוב מחוץ לקופסה ולעשות משהו לא נורמלי. אני תומך במהלך שלו כי הוא יוצר מציאות ולא רק מדבר".

מה המצב המדיני מול לבנון והאם הסכם הגז יבוטל?

"קודם כל, אני חושב שצריך לבטל את הסכם הגז. הוא נולד בחטא, הוא בלוף אחד גדול, ולבנון היא לא מדינה שראוי לעשות איתה הסכם, בטח לא בחסות חיזבאללה. אלו שטחי אדמה שנתנו ואסור לנו לוותר עליהם. לגבי המצב המדיני – אנחנו נלחמים באיראן על גבול לבנון. את חיזבאללה צריך לרסק ולהגיע למצב שבו אין לבנון עם חיזבאללה".

מה הסיכוי שתכהן כשר משפטים בממשלה הבאה? ואם לא אתה, על מי היית ממליץ?

"זה תלוי באדם אחד – בנימין נתניהו – ובשני תנאים: שהימין ינצח ושהוא ירצה. אם הוא יציע לי, אקבל בהכנעה את התפקיד הקשה הזה ואנסה לעשות אותו טוב יותר מקודמיי. לדעתי, כל מי שמתמודד לכנסת הבאה צריך לחוקק חוק שלא מאפשר לפתוח בחקירות נגד אישי ציבור על העבר אלא רק על ההווה, כדי למנוע את שיטת הסיכול הממוקד של הפרקליטות".

מתי יהיו בחירות?

"יש שני תאריכים – ספטמבר 26' או אוקטובר 26'. אני מעריך שזה יהיה באוקטובר, אחרי החגים".

למה אתה לא רץ בפריימריז בליכוד? אתה תיקח מקום ראשון בהליכה.

"השליחות שאני עושה בתקשורת עוזרת לימין בצורה עצומה. אני חושב שהמשפיעים (האינפלואנסרים) היום חשובים יותר מנבחרי הציבור במבחן התוצאה והשפעה על המערכה".

מי ראוי להחליף את ביבי כשיפרוש?

"למה לקרוא לו 'ביבי'? הוא חבר שלכם? בנימין נתניהו".

מה עם החקירה על כתובת הגרפיטי שרוססה אצלך בבית? האם נעצר חשוד?

"הצחקתם אותי. השב"כ והמשטרה יכלו למצוא את זה ב-24 שעות, אבל הם לא רצו כי אני לא מה'מיליה' שלהם. אולי אפילו היה להם נוח שארגיש לחוץ".

מה דעתך על ניהול המלחמה של נתניהו?

"במבחן התוצאה – היינו ב-7 באוקטובר בבור תחתית שאין לו קץ. היום אין חמאס בעזה כאיום קיומי, חיזבאללה מורתע, ואסד מחוק. איראן נותרה ללא כוחות הפרוקסי שלה. זה מבחן תוצאה אדיר".

מה דעתך על הביקורת נגדך סביב התבטאויותיך נגד הרמטכ"ל?

"אם למדתי משהו מה-7 באוקטובר זה שצריך להגיד את הביקורת בזמן אמת, גם אם קוראים לו רמטכ"ל. הביקורת שלי בונה – רמטכ"ל לא צריך לעסוק בפוליטיקה ולא צריך להתנגד למהלכים צבאיים במכתבים סודיים שדולפים אחר כך. האמירה שלו על 'עשרה דגלים אדומים' ושצה"ל קורס לתוך עצמו היא זו שגרמה לאויבינו לפרש את המצב כחולשה".

מי בכלל מבקר אותך? ערוץ 12?

"אלו שחיילי צה"ל הופקרו על ידי האמירות שלהם בכתבות שמיליונים צפו בהן. מי מבקר אותי? יונית לוי שיושבת באולפן ומסכנת מבצעים? הם עושים עלי קמפיין וספינים כי אני לא מהחומר שלהם".

מה אפשר לעשות עם חדשות 12 שלא מוכנים להתנצל על פרשת כוח 100?

"להפסיק לצפות בהם. להוריד להם את הרייטינג. הכתב הבכיר שלהם, עמית סגל, אמר דברים דומים לשלי, אז בבית שלהם מותר להגיד ובחוץ אסור? הם פשוט מנסים להנדס תודעה".

האם אתה מדבר עם נתניהו ביומיום?

"אני מדבר עם כל גורמי הציבור שיכולים לעזור לי להביא לכם את הפרשנות הטובה ביותר".

האם נתניהו יכניס שחקנים כמו איזנקוט, ליברמן או בנט לממשלה הבאה?

"זה תלוי בתוצאות הבחירות ובתנאי שהם יסכימו לקווי היסוד של הממשלה. אולי נפתלי בנט יהיה שר להגנת הסביבה, שם גם ככה לא אומרים אמת אף פעם".

האם יהיה איחוד במרכז-שמאל?

"אין מרכז בישראל, יש שמאל. אני לא מתערב איך השמאל מחלק את המנדטים שלו. הבעיה המרכזית שלהם היא שאין להם אמת".

איך אתה מסביר את הפער בסקרים בין הערוצים?

"הנדסת תודעה מלאה. אני מפנה אתכם לניתוחים של מומו פילבר שמסבירים את זה היטב".

מדוע גלי צה"ל עדיין לא נסגר?

"כי אנחנו בממשלת ימין חלשה מבחינה משפטית. לא הצליחו לייצר את המציאות המשפטית שתאפשר את זה. הכל נובע מחולשת מערכת המשפט והמחוקקים".

האם סמוטריץ' ירוץ לבד?

"אני מאוד מקווה שיהיה שכל לו ולאיתמר בן גביר למקסם כוחות בריצה משותפת ואז להיפרד אחרי הבחירות, כי זה משרת את הגוש טוב יותר".

איך זה שלא מצליחים לפטר את היועמ"שית?

"כבר עניתי על זה. אם אהיה שר משפטים, זו תהיה הפעולה הראשונה שלי – היא לא תהיה יועצת משפטית. אבל זה דורש חקיקה ראשית שלא ניתנת לביטול על ידי בג"ץ".

האם מפקדי הארגזים בליכוד עדיין משפיעים?

"אני לא חי את הליכוד מבפנים ולא יודע על אילו ארגזים מדובר".

מה דעתך על התפקוד של איתמר בן גביר כשר?

"הרבה מעל המצופה. למרות שאני במחלוקות רבות איתו, במבחן התוצאה הוא מתפקד מצוין".

איך אתה מסביר את יחסי טראמפ ונתניהו?

"אלו שני אנשים מרתקים שראויים להערצה. הם פועלים בשיתוף פעולה ובאמונה בצדקת הדרך. חבל שהם לא היו מנהיגי העולם ב-1939, הם יכלו למנוע אסונות גדולים. טראמפ הולך לשנות את העולם בעזרת נתניהו".

מה החלום שלך?

"שיהיה טוב לעם היהודי. אני קודם כל יהודי, אחר כך ישראלי. אני רוצה את המשכיות היהדות ואעשה הכל כדי שזה יתממש כאן בישראל".

הצטרפו עכשיו ל-14 פלוס!

עקבו אחרינו גם ב-Google News