accessibility-icon
share-icon
הנשיא דונלד טראמפ בחדר המצב במהלך התקיפה באיראן, ארכיון | צילום: הבית הלבן
הנשיא דונלד טראמפ בחדר המצב במהלך התקיפה באיראן, ארכיון | צילום: הבית הלבן

דיווח: המודיעין בארה"ב חשף את נקודת השבירה של משמרות המהפכה

אפרת ברינר

אפרת ברינר

יא ניסן ה'תשפו (29.03.26)

17

271

like

1

dislike

חודש לתחילת המלחמה באיראן: הדרג הצבאי בארה"ב מציג את הישגי הכתישה האווירית, ובמקביל מתגבש בדרג המדיני של טראמפ עימות אסטרטגי על השלב הבא • האם להחריף את התקיפות עד להתמוטטות מוחלטת של שלטון האייתוללות, או דווקא להשתמש בהידוק המצור הכלכלי לנקודת שבירה


שלושים יום של תקיפות כירורגיות ומאסיביות שיתקו את מערכי ההגנה האווירית של איראן, החריבו את מרכזי הפיקוד של משמרות המהפכה וקטעו את נתיבי האספקה לשלוחות הטרור באזור. בבית הלבן מבינים שהניצחון הטקטי אינו מספיק. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כינס בסוף השבוע סדרת דיונים ליליים בחדר המצב כדי להכריע בשאלה הבוערת: כיצד הופכים את העליונות הצבאית לכניעה מדינית מוחלטת של טהרן, כך דווח אמש (מוצ"ש) ברויטרס.

maximize-image
images-count4+
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ |צילום: הבית הלבן

לפי המקורות המעורים בפרטי הדיונים, בתוך הממשל התגבשו שני מחנות מרכזיים סביב שולחן הנשיא. המחנה הראשון, "מחנה ההכרעה", מונהג על ידי סגן הנשיא ג'יי-די ואנס ונתמך על ידי יועץ ההגירה והאסטרטגיה סטיבן מילר.

ואנס ומרעיו דוחפים לקו התקפי חסר תקדים הכולל את הרחבת בנק המטרות לתשתיות הלאומיות של איראן, סמלי שלטון ובכירי הממשל. הם פועלים מתוך הנחה שרק זעזוע עמוק בתוך טהרן יוביל לקריסת המשטר. "אנחנו בנקודה שבה החנק כמעט הושלם",  צוטט אחד המשתתפים בדיון, "עכשיו צריך להנחית את המכה שתוודא שהם לא יקומו ממנה".

maximize-image
images-count4+
סגן נשיא ארה"ב ג'יי די ואנס | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בצד השני, בכירי המטה הכללי והפנטגון מציגים תמונה מורכבת יותר. הם תומכים בהמשך הלחץ, אך הגנרלים מזהירים מפני כאוס שלטוני מוחלט באיראן שישאיר את ארה"ב עם האחריות לניהול מדינה מפורקת בת 90 מיליון תושבים.

הדיון הדרמטי בבית הלבן מתמקד בחיפוש אחר "נוסחת ההכרעה" – הדרך לפרק את יכולות הגרעין והטילים של איראן מבלי להידרדר למלחמה קרקעית ממושכת. טראמפ נחוש למנוע הסתבכות כזו תחת דוקטרינת "אמריקה תחילה".

maximize-image
images-count4+
מוג'תבא חמינאי, ראש משטר האייתוללות הדיקטטורי | צילום: סוכנות הידיעות תסנים, התמונה נערכה בהתאם לרישיון CC BY 4.0

היבט נוסף וקריטי בדיונים נוגע להשלכות הכלכליות הגלובליות. חודש לתוך הלחימה, איראן מנסה להשתמש ב"נשק האחרון" שנותר לה – שיבוש נתיבי השיט ופגיעה במכליות נפט. פעולות אלו הובילו לזינוק של 30% במחירי הדלק בארצות הברית ובעולם.

הנשיא טראמפ הנחה את צוות הכלכלה שלו לגבש תוכנית חירום אגרסיבית להצפת השוק בנפט אמריקאי וקנדי כדי לשבור את המצור האנרגטי של איראן. הנשיא הבהיר בדיונים כי הוא לא יאפשר למשטר בטהרן להחזיק את הכלכלה האמריקאית כבת ערובה. התשובה לעליית המחירים תהיה הגברת עוצמת התקיפות על מתקני הזיקוק של משמרות המהפכה.

maximize-image
images-count4+
תקיפה באיראן, מפעל פלדה | צילום: רשתות ערביות

חלק מהדיונים בחדר המצב הוקדשו לחשיפת מקורות המימון החלופיים של חיזבאללה ומשמרות המהפכה, המקושרים לארגוני פשיעה בינלאומיים. בבית הלבן מבינים כעת שהכרעה צבאית בטהראן מחייבת גדיעת צינורות מזומנים בדרום אמריקה ובאפריקה.

סטיבן מילר מוביל קו של "מלחמה כלכלית כוללת", הכולל אכיפה מחמירה נגד פעילי ציר הרשע הפועלים על אדמת ארה"ב וביטול אזרחות לאלו שהשיגו אותה במרמה. המטרה היא לייבש את מקורות הכוח של הארגונים כצעד מקדים להנחתת המכה הסופית.

maximize-image
images-count4+
הפגנה נגד המשטר האיראני | צילום: שאטרסטוק

מהדיווח עולה שממשל טראמפ נמצא כעת בשיא המומנטום. המלחמה באיראן אינה נתפסת בוושינגטון כהסתבכות מיותרת, אלא כהזדמנות אסטרטגית לעצב מחדש את פני המזרח התיכון לדורות קדימה. המנהיגות האמריקאית נבחנת ביכולתה לסיים את המערכה בניצחון מוחץ ובזמן קצר. הדיונים בבית הלבן צפויים להימשך בימים הקרובים.

עקבו אחרינו גם ב-Google News