accessibility-icon
share-icon
הריאיון המלא | מתוך שידורי ערוץ 14

הזעם במפרץ על טראמפ: "הזניח אותנו ותיאם עם ישראל"

דסק C14

דסק C14

יא ניסן ה'תשפו (29.03.26)

38

188

like

3

dislike

המזרחן יוני בן מנחם בריאיון: מדינות המפרץ זועמות על הנשיא טראמפ וטוענות כי הזניח אותן ותיאם את המלחמה עם ישראל בלבד • לדבריו, איראן מפעילה את החות'ים כחלק מ"תנועת מלקחיים" אסטרטגית, והמפרציות לא סומכות על ארה"ב ומתכננות להקים ברית צבאית משלהן


המזרחן והחוקר הבכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור וביטחון, יוני בן מנחם, חשף הבוקר (ראשון) בריאיון לתוכנית "ישראל הבוקר" בערוץ 14 כי מדינות המפרץ זועמות על נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. לטענתן, הנשיא תיאם את המלחמה הנוכחית עם ישראל באופן בלעדי, תוך שהוא מזניח את בעלות בריתו במפרץ ומשאיר אותן מחוץ לתמונה האסטרטגית.

maximize-image
images-count1+
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ | צילום: הבית הלבן

בן מנחם הסביר כי הזעם הנוכחי מצטרף לתחושות קשות מהעבר, ובראשן אירועי 2019, אז הותקפו מתקני הנפט של חברת "ארמקו" בסעודיה על ידי איראן, והנשיא טראמפ נמנע מתגובה צבאית. חוסר האמון בארה"ב מוביל את מדינות המפרץ לקדם שיח על הקמת "נאט"ו מפרצי" – ברית צבאית עצמאית שתדאג לאינטרסים הביטחוניים שלהן.

בהתייחסו להצטרפות החות'ים למערכה, הגדיר זאת בן מנחם כמהלך אסטרטגי של טהרן. "האיראנים שמרו את החות'ים כעתודה אסטרטגית", אמר, "הם מפעילים תנועת מלקחיים – מצד אחד איום על מצרי הורמוז, ומצד שני פגיעה בחופש השיט בים האדום דרך באב אל-מנדב. המטרה היא לפגוע בכלכלה העולמית כדי להפעיל לחץ על טראמפ וישראל לעצור את המלחמה".

maximize-image
images-count1+
קו החוף האיראני ליד מיצרי הורמוז | צילום: שאטרסטוק

עוד הוסיף בן מנחם כי מי ששולט כיום באיראן בפועל הם שבעה קצינים בכירים במשמרות המהפכה, ולא דמויות כמו מוג'תבא ח'אמנאי או יו"ר הפרלמנט קאליבאף. לדבריו, חיסולו של מפקד חיל הים של משמרות המהפכה, עלי רזא טנגסירי, בבנדר עבאס, היווה מכה קשה ושיבש באופן משמעותי את התוכניות הימיות של איראן.

עקבו אחרינו גם ב-Google News