המזרחן והחוקר הבכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור וביטחון, יוני בן מנחם, חשף הבוקר (ראשון) בריאיון לתוכנית "ישראל הבוקר" בערוץ 14 כי מדינות המפרץ זועמות על נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. לטענתן, הנשיא תיאם את המלחמה הנוכחית עם ישראל באופן בלעדי, תוך שהוא מזניח את בעלות בריתו במפרץ ומשאיר אותן מחוץ לתמונה האסטרטגית.

בן מנחם הסביר כי הזעם הנוכחי מצטרף לתחושות קשות מהעבר, ובראשן אירועי 2019, אז הותקפו מתקני הנפט של חברת "ארמקו" בסעודיה על ידי איראן, והנשיא טראמפ נמנע מתגובה צבאית. חוסר האמון בארה"ב מוביל את מדינות המפרץ לקדם שיח על הקמת "נאט"ו מפרצי" – ברית צבאית עצמאית שתדאג לאינטרסים הביטחוניים שלהן.
בהתייחסו להצטרפות החות'ים למערכה, הגדיר זאת בן מנחם כמהלך אסטרטגי של טהרן. "האיראנים שמרו את החות'ים כעתודה אסטרטגית", אמר, "הם מפעילים תנועת מלקחיים – מצד אחד איום על מצרי הורמוז, ומצד שני פגיעה בחופש השיט בים האדום דרך באב אל-מנדב. המטרה היא לפגוע בכלכלה העולמית כדי להפעיל לחץ על טראמפ וישראל לעצור את המלחמה".

עוד הוסיף בן מנחם כי מי ששולט כיום באיראן בפועל הם שבעה קצינים בכירים במשמרות המהפכה, ולא דמויות כמו מוג'תבא ח'אמנאי או יו"ר הפרלמנט קאליבאף. לדבריו, חיסולו של מפקד חיל הים של משמרות המהפכה, עלי רזא טנגסירי, בבנדר עבאס, היווה מכה קשה ושיבש באופן משמעותי את התוכניות הימיות של איראן.
