accessibility-icon
share-icon
צילום: הבית הלבן
צילום: הבית הלבן

שיחות המו"מ בדרך לקריסה? המסר הדרמטי של טראמפ לאיראנים

אפרת ברינר

אפרת ברינר

ח ניסן ה'תשפו (26.03.26)

22

133

like

0

dislike

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ תקף בחריפות את ההנהגה האיראנית על רקע הקיפאון בשיחות המשא ומתן • בפוסט שפרסם ברשת "Truth Social", הדגיש טראמפ כי איראן הושמדה מבחינה צבאית וכי למנהליה אין שום סיכוי להשתקם ללא עסקה מיידית • הנשיא הזהיר כי חלון ההזדמנויות של טהרן עומד להיסגר


נשיא ארה"ב דונלד טראמפ תקף היום (חמישי) את התנהלותה של איראן בשיחות המשא ומתן וחשף פער עמוק בין הדינמיקה בחדרי הדיונים לבין ההצהרות האיראניות לתקשורת. טראמפ הגדיר את מנהלי המו"מ האיראנים כ"שונים ומוזרים" וטען כי מצבה הצבאי של איראן אינו מאפשר לה דבר מלבד חתירה לעסקה מיידית. הנשיא דרש מהאיראנים להפגין רצינות באופן מיידי, לפני שיהיה מאוחר מדי.

maximize-image
images-count3+
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ | צילום: הבית הלבן

בפוסט נוקב שפרסם ברשת "Truth Social", כתב טראמפ: "מנהלי המו"מ האיראנים הם מאוד שונים ומוזרים. הם מתחננים אלינו לעשות עסקה, וזה בדיוק מה שהם צריכים לעשות, מאחר שהם הושמדו צבאית לחלוטין, ללא שום סיכוי לחזור". טראמפ דחה בתוקף את הניסיונות האיראניים להציג עמדה של בחינת הצעות והוסיף: "הם מצהירים בפומבי שהם רק בוחנים את ההצעה שלנו. לא נכון!!!".

הנשיא חתם את דבריו באזהרה חד-משמעית להנהגה בטהרן: "מוטב שיתחילו להיות רציניים בקרוב, לפני שיהיה מאוחר מדי, כי ברגע שזה יקרה, אין דרך חזרה, וזה לא יהיה יפה!".

maximize-image
images-count3+
מוג'תבא חמינאי, המנהיג העליון השלישי בתולדות הרפובליקה האסלאמית | צילום: סוכנות הידיעות תסנים, התמונה נערכה בהתאם לרישיון CC BY 4.0

שר החוץ הפקיסטני התייחס גם הוא למצב ואמר: "בתקשורת היו ספקולציות מיותרות לגבי שיחות שלום שנועדו לסיים את הסכסוך המתמשך במזרח התיכון. בפועל, השיחות העקיפות בין ארה"ב לאיראן מתקיימות באמצעות מסרים המועברים בידי פקיסטן.

"ארה"ב העבירה את 15 הנקודות שאיראן דנה בהן. מדינות כמו טורקיה ומצרים, בין היתר, תומכות ביוזמה זו. פקיסטן נותרה מחויבת לחלוטין לקידום שלום וממשיכה לעשות כל מאמץ כדי להבטיח יציבות באזור ומחוצה לו. דיאלוג ודיפלומטיה הם הדרך היחידה להתקדם".

maximize-image
images-count3+
מוג'תבא חמינאי, המנהיג העליון השלישי בתולדות הרפובליקה האסלאמית | צילום: סוכנות הידיעות תסנים, התמונה נערכה בהתאם לרישיון CC BY 4.0

כזכור, ביום ראשון האחרון, על רקע חסימת מצר הורמוז על ידי איראן ומתקפת טילים קשה על ישראל, פרסם טראמפ אולטימטום של 48 שעות ב-"Truth Social". הוא איים כי אם המצר לא ייפתח לחלוטין וללא תנאים, ארה"ב "תמחק ותשמיד" את תחנות הכוח של איראן, כשהוא מציין במפורש: "נתחיל מהגדולה ביותר".

בתגובה לאולטימטום, בכירי משמרות המהפכה בחרו בקו של זלזול ולוחמה פסיכולוגית. דובר הארגון לעג לטראמפ כשהשתמש במשפט המפורסם שלו מהתוכנית "המתמחה": "היי טראמפ, אתה מפוטר". איראן הצהירה כי המצר יישאר סגור עד שתחנות הכוח שלה שנפגעו בתקיפות קודמות ישוקמו, ואף איימה להשמיד תשתיות אנרגיה ומים של בעלות בריתה של ארה"ב באזור.

maximize-image
images-count3+
קו החוף האיראני ליד מצר הורמוז | צילום: שאטרסטוק

שעות ספורות לפני פקיעת האולטימטום המקורי ביום שני, טראמפ הפתיע והודיע על דחייה של 5 ימים. הוא נימק זאת ב"שיחות פרודוקטיביות מאוד" עם מנהיג איראני "מכובד", כאשר הדיווחים מצביעים על ערוצי תיווך דרך עומאן ופקיסטן. טראמפ טען שיש "סיכוי טוב מאוד" לעסקה שתסיים את המלחמה השבוע.

למרות הצהרותיו של טראמפ על התקדמות, משרד החוץ האיראני הכחיש בתוקף קיום כל מו"מ ישיר. דובר הצבא האיראני, אברהים זולפאקארי, לעג לטראמפ וטען כי ארה"ב "מנהלת משא ומתן עם עצמה כדי להציל פנים". האיראנים הציגו את דחיית האולטימטום כחולשה אמריקאית וסירוב להכיר בכישלון המלחמה.

עקבו אחרינו גם ב-Google News