accessibility-icon
share-icon
צילום: רשתות ערביות

"רוצים הכרעה, לא סבבים": ראש עיריית מעלות תרשיחא בריאיון

דסק C14

דסק C14

ח ניסן ה'תשפו (26.03.26)

2

7

like

0

dislike

בריאיון לשירה קאי כהן ויהונתן וויס, התייחס ראש עיריית מעלות תרשיחא מוטי בן דוד למצב הביטחוני המורכב בצפון, מתח ביקורת על פינוי קריית שמונה והציג דרישה חד-משמעית מממשלת ישראל: "להשקיע בפערי המקלוט – יש תושבים מבוגרים בבניינים בני 60 שנה ללא כל הגנה" • צפו בריאיון המלא


בעוד הלחימה בגבול הצפון נמשכת אך גם המטחים הכבדים מחיזבאללה לעבר ישראל, ראש עיריית מעלות תרשיחא, מוטי בן דוד, הבהיר הבוקר (חמישי) בריאיון לשירה קאי כהן ויהונתן וויס כי תושבי העיר אמנם מגלים חוסן יוצא דופן, אך הפערים בתשתיות והשחיקה הכלכלית מחייבים פתרונות שורש. בן דוד התייחס להבטחות ראש הממשלה נתניהו לביטול הקיצוצים בתקציבי הצפון, וקרא לממשלה לעבור מהצהרות למעשים בשטח.

maximize-image
images-count2+
כוחות אוגדה 36 בדרום לבנון | צילום: דובר צה"ל

"פינוי קריית שמונה – החלטה היסטורית לא טובה"

בניגוד ליישובים צמודי גדר אחרים, מעלות תרשיחא לא פונתה באופן גורף. בן דוד התייחס לסוגיית הפינוי וציין כי לטעמו, פינוי העיר השכנה קריית שמונה היה "החלטה היסטורית לא טובה". לדבריו, תושבי מעלות תרשיחא מחזיקים בחוסן משמעותי, אך הם זקוקים למעטפת ביטחונית וכלכלית כדי להמשיך ולקיים שגרה תחת אש.

פער המיגון: 30% מהתושבים ללא מחסה

הנושא החשוב והדחוף ביותר שהעלה ראש העיר הוא פערי המיגון בעיר. "אנחנו מדברים על קרוב ל-30% מהעיר ללא אפשרות מיגון", חשף בן דוד. הוא תיאר מציאות קשה בשכונות הוותיקות: "בניינים בני 60 שנה עם אוכלוסייה מבוגרת ונכים שלא יכולים להגיע לאזור ממוגן גם אם הוא קיים. אין לרשות אחריות חוקית על מקלטים פרטיים משותפים, ולכן הצעתי לממשלה להוציא מכרזים לטיפול במקלטים הללו גם בשגרה".

maximize-image
images-count2+
נפילה בקריית שמונה, ארכיון | צילום: כבאות והצלה לישראל

בן דוד קרא לממשלה להרחיב את תוכנית "מגן הצפון", המיושמת כיום בטווח של 0-2 ק"מ מהגבול, לטווח של עד 9 קילומטרים: "כל תושב שזכאי לתוספת מיגון בביתו צריך לקבל את הסיוע מהמדינה".

דרישה להכרעה צבאית

לצד הסוגיות האזרחיות, בן דוד השמיע עמדה נחרצת לגבי המדיניות הצבאית. "אנחנו רוצים הכרעה", הצהיר. "הסבבים האלה שוחקים את התושבים ואת בעלי העסקים שנפגעים כלכלית בצורה אנושה. יש פה הזדמנות היסטורית – כשמטפלים באיראן, מטפלים גם בגרורות שלה".

maximize-image
images-count2+
העיר מעלות תרשיחא בצפון הארץ | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

לדבריו, המסר של ראשי הרשויות בצפון לממשלה ולצה"ל הוא אחד: לסיים את האירוע בצורה שתאפשר חזרה לחיים נורמליים. "אנחנו לא רוצים להתעסק כל היום בביטחון, אלא בפיתוח העיר ובחיים שקטים בחבל הארץ היפה ביותר בישראל".

תקווה לשיקום

למרות המצב, ראש העיר הביע אופטימיות זהירה לגבי "תוכנית שיקום הצפון" שנבנתה בשנתיים האחרונות בשיתוף עם 'ג'וינט-אלכא'. התוכנית צפויה לעלות לאישור הממשלה בחודש הקרוב, ובן דוד מקווה שהיא תביא איתה את "הבשורות הגדולות" להן מחכים תושבי קו העימות זמן רב.

אנחנו עושים מאמץ גדול לאתר את בעלי הזכויות בצילומים. השימוש ביצירות שבעל הזכויות בהן אינו ידוע או לא אותר נעשה לפי סעיף 27א ל"חוק זכויות יוצרים". אם זיהיתם צילום ואתם בעלי הזכויות בו נא לפנות ל[email protected]

עקבו אחרינו גם ב-Google News