accessibility-icon
share-icon
צילום: שאטרסטוק, רשתות ערביות, רויטרס

המחלוקת בהנהגת איראן סביב עיתוי שיחות המשא ומתן עם ארה"ב

דרור בלאזאדה

דרור בלאזאדה

ז ניסן ה'תשפו (25.03.26)

1

17

like

1

dislike

בצל הדיבורים מצד הנשיא טראמפ על חתירה למשא ומתן שיביא לסיום המערכה, בצמרת ההנהגה האיראנית מתנהל ויכוח בין מחנה שמצדד בכניסה מיידית למו"מ מעמדת כוח לבין המתנה מתוך תקווה לשיפור התנאים • פרטים חדשים מאחורי הקלעים של הדילמה באיראן


פרסמנו הערב (רביעי) בחדשות 14: האסטרטגיה האיראנית הנוכחית נשענת על מה שנראה כ"תוכנית כאוס" מחושבת היטב. המשימה העיקרית של טהרן הייתה ונשארה פגיעה במתקנים כלכליים אמריקאיים במדינות המפרץ, ובשלב זה נראה שהם קוצרים את הפירות. הלחץ הכלכלי והחשש מזעזוע בשווקי האנרגיה הובילו את הנשיא טראמפ לנסות ולחתור להסכם, מצב שמעורר שביעות רצון רבה במסדרונות השלטון באיראן. עם זאת, בטהרן מבינים היטב שהסיטואציה שברירית; המזג התנודתי של טראמפ והיכולת שלו לשנות כיוון ברגע אחד הם פקטור שנלקח בחשבון בכל הערכת מצב.

maximize-image
images-count2+
מוחמד באגר קליבאף | צילום: רשתות ערביות

מקורות יודעי דבר מצביעים על כך שהוויכוח בצמרת ההנהגה האיראנית אינו עוסק בעצם קיום השיחות, אלא בעיתוי האסטרטגי שלהן. מצד אחד ניצב המחנה של שר החוץ עבאס עראקצ'י ויו"ר הפרלמנט מוחמד באקר קליבאף, הדוגל בכניסה מיידית למשא ומתן מעמדת כוח. גישתם גורסת שיש להציב דרישות מרקיעות שחקים בתחילת הדרך, ורק בשלב מתקדם להפגין גמישות בסוגיית חופש השיט במצר הורמוז, זאת כדי לייצר מצג של הישג דיפלומטי עבור הצד האמריקאי.

maximize-image
images-count2+
מצר הורמוז | צילום: שאטרסטוק

לעומתם, קבוצה שנייה בהנהגה תוהה מדוע בכלל למהר לשולחן הדיונים. לשיטתם, אם איראן אכן נמצאת בעמדת עליונות, עדיף להמתין ולתת לזמן לעשות את שלו. הם מאמינים כי הלחץ הגובר על השווקים והתסבוכת האמריקאית עם מחירי הנפט המאמירים רק ישפרו את תנאי הפתיחה של איראן בעתיד. מבחינתם, כל יום שעובר ללא הסכם מגדיל את המצוקה של המערב ומחזק את כושר המיקוח של הרפובליקה האסלאמית.

maximize-image
images-count2+
הנשיא טראמפ בהצרה על התקיפה באיראן | צילום מתוך רשת X

למרות חילוקי הדעות על הטקטיקה, ישנו קונצנזוס מוחלט לגבי "נכסי הברזל": אין פשרה על תוכנית הטילים ואין ויתור על הגרעין. אמנם קיימת נכונות מסוימת לוויתורים סמליים על מלאי האורניום המועשר ל-60%, אך בשום אופן לא על עצם הזכות להמשיך בתהליך ההעשרה. השורה התחתונה ברורה: הקווים האדומים של איראן נותרו כשהיו עוד לפני המלחמה, אך הביטחון העצמי שלהם נסק. בתנאים נוקשים אלו, הסיכוי להסכם נראה קלוש, ורבים מעריכים כי במקום לחיצת יד, אנו עשויים לראות בקרוב תגובה צבאית עוצמתית מצד ממשל טראמפ.

עקבו אחרינו גם ב-Google News