פרסמנו לראשונה הערב (רביעי) בחדשות 14: בשבועות האחרונים התקבלה בישראל הכרעה אסטרטגית משמעותית שתשנה מן היסוד את המציאות הביטחונית בגבול הצפון – קו ההגנה המבצעי של צה"ל יוסט לעומק שטח לבנון, במרחק של כ-8 קילומטרים לפחות מהגבול הבינלאומי. ההחלטה, שהתגבשה בתיאום מלא בין הדרג המדיני לצבאי, קובעת כי ישראל תקיים שליטה מבצעית מלאה בכל המרחב שעד נהר הליטאני. בנוסף, הוחלט על החזקת שטח רציפה עד "קו הכפרים השלישי", כולל שהייה ממושכת באזורים אלו כל עוד חיזבאללה לא יפורק מנשקו באופן סופי ומוחלט.

המהלך משקף שינוי תפיסתי עמוק, המבוסס על "מודל עזה וסוריה" – מעבר מהגנה פסיבית על קו הגבול (השטח הכחול) לביצוע פעילות הגנה אקטיבית והרחקת האויב בתוך השטח הלבנוני (השטח האדום). כחלק מהיערכות זו, צה"ל מקים בימים אלו 18 מוצבים חדשים, שחלקם ממוקמים בעומק השטח ולא רק בסמוך לגדר, מתוך כוונה לייצר אחיזה בשטח שתמנע כל ניסיון התארגנות מחודש של תשתיות טרור בסמוך ליישובים.

מבחינה ארגונית, הצבא נערך לשינוי סדרי הכוחות לטווח רחוק, עם תוכנית להשארת שתי אוגדות חזקות בגבול הצפון גם ביום שאחרי סיום הלחימה העצימה. מדובר בשינוי דרמטי לעומת פריסת הכוחות בשנים שקדמו למלחמה, והוא נועד להבטיח תגובה מיידית לכל איום. הדרג המדיני הפגין נחישות רבה בקידום התוכנית, ולאחר דיונים ממושכים שבהם הועלו ספקות ראשוניים מצד גורמים צבאיים, השתכנעו גם בצה"ל כי זו הדרך היחידה להבטיח ביטחון בר קיימא לתושבי הצפון.
