כתבנו לענייני ערבים אחיקם הימלפרב נפגש עם מנויי 14 פלוס ושוחח איתם על המצב כרגע בלבנון. לדבריו, "לבנון היא מקום מורכב מאוד. היא אינה מקשה אחת; יש שם נוצרים-מרונים, שיעים, סונים ודרוזים, והמלחמה מציפה את השסעים הפנימיים האלו.

האם יש קולות בלבנון שקוראים לישראל להמשיך במלחמה נגד חיזבאללה?
"בהחלט. ניסיתי ליצור קשר עם אנשים בלבנון דרך פייסבוק תחת שמות גנריים כמו "טוני עאון" (שם נוצרי נפוץ). הגעתי לאדם מסוים, דמות פוליטית-תקשורתית, שכתב לי באנגלית: "זה מסוכן לדבר איתכם, אבל אני רוצה להעביר מסר". הוא התקשר אלי ממספר גיאורגי ואמר לי: "בבקשה, אל תעשו לנו את מה שעשיתם ב-2006. אז התחלתם את העבודה ולא סיימתם, והשארתם את חיזבאללה עומד. עכשיו, כשאתם מפציצים, תמשיכו עד הסוף".
איך נראית המחלוקת בין העדות בלבנון סביב המלחמה?
"ראינו סרטונים של עיתונאית נוצרייה, מריה אל-ח'ירי, שתוקפת בחריפות את חיזבאללה על כך שהוא גורר את המדינה למלחמה שלא רצו בה. מנגד, יש משפיעניות רשת שיעיות שמהללות את חיזבאללה ומכנות את המתנגדים "זבל של לבנון". יש גם חיכוכים פיזיים – בעיירה הנוצרייה אל-חזמיה, ראש העיר התרעם על כך שפליטים שיעים (ביניהם פעילי חיזבאללה) מגיעים לשכונות נוצריות ומביאים איתם את תקיפות צה"ל. הנוצרים לא רוצים שהמלחמה של חיזבאללה תיכנס להם לתוך הבית".

למה לא רואים אותך כמעט על המסך בערוץ?
"אני מופיע לא מעט בתוכניות הצהריים והבוקר, ובכל יום מכין כתבה למהדורה המרכזית. בנוסף, אני פעיל מאוד ברשתות החברתיות – פייסבוק, טוויטר ואינסטגרם, שם אני מעלה את ה"דליקטסים" והעדכונים השוטפים".
למה לממשלה בלבנון אין כוח על חיזבאללה?
"זה נובע מהסכם טאיף שסיים את מלחמת האזרחים. נוצר מצב של "מדינה בתוך מדינה". חיזבאללה חזק צבאית הרבה יותר מצבא לבנון, והוא נהנה מתמיכה איראנית מאסיבית – כסף, נשק ותשתית. הפוליטיקאים הלבנונים מושחתים וחלשים, והיה ביניהם לבין חיזבאללה הסכם לא כתוב: "אנחנו לא נפריע לכם בשחיתות, ואתם לא תפריעו לנו בפעילות הצבאית".
האם הפעם נגמור את חיזבאללה סופית?
"אין לי מושג, הלוואי. אני לא יושב עם מקבלי ההחלטות כמו ביבי או טראמפ. מה שאני רואה זה תקווה גדולה גם בישראל וגם בקרב חלקים נרחבים בלבנון שזה יקרה, אבל המציאות הפוליטית והצבאית מורכבת מאוד".

מאיפה הערבית שלך?
אחיקם: "עברתי להיות מתורגמן בבית המשפט הצבאי במחנה עופר. שם דיברתי ערבית כל היום עם עורכי דין ואסירים. לאחר מכן למדתי ערבית ומזרח תיכון בבר-אילן. השפה היא הכלי המרכזי שלי להבין מה קורה ברחוב הערבי".
האם יש לך קבוצת וואטסאפ לעדכונים?
"אין לי קבוצת וואטסאפ רשמית, אבל אתם מוזמנים לעקוב אחרי בפייסבוק, בטוויטר ובאינסטגרם, שם אני מעלה את כל הסרטונים והתרגומים".
למה הגענו למצב שחיזבאללה הפך למפלצת כזו ולא בלמנו אותו קודם?
"שילוב של השקעה איראנית אדירה, ממשלה לבנונית חלשה וחוסר הרתעה ישראלי לאורך שנים. לפני השביעי באוקטובר היינו במצב של "הכלה", וזה אפשר להם להתעצם לממדים שראינו".

האם אתה מדבר עם ערבים מעזה?
"כן. עזה כיום היא "מקום פרוץ". בניגוד ללבנון, שם אנשים עדיין מפחדים לדבר עם ישראלים, בעזה נשבר מחסום הפחד. אנשים שם כבר לא חוששים לדבר עם התקשורת הישראלית ולהביע את דעתם על המצב ועל חמאס".
