בג"ץ דחה היום (רביעי) את העתירה שהגישו מפלגת "יש עתיד", ח"כ נעמה לזימי ועמותת חדו"ש, וביקשה לבטל את העברת הכספים למוסדות החינוך החרדיים. למרות הביקורת החריפה שמתחו השופטים על התנהלות הממשלה, ההחלטה הסופית קובעת כי מאות מיליוני השקלים שכבר חולקו בפועל כמשכורות למורים ברשתות "החינוך העצמאי" ו"בני יוסף" לא יוחזרו לקופת המדינה. השופטים הכירו בכך שמדובר ב"מעשה עשוי", וכי לא ניתן לדרוש רטרואקטיבית שכר מאלפי עובדים, גם אם ההליך התקציבי שקדם לו היה פגום מיסודו.

עם זאת במהלך הדיון נחשף מחדל משמעתי ותקציבי חמור, כאשר התברר כי כ-400 מיליון שקל הועברו ללא אישור מוקדם של ועדת הכספים, בניגוד לחוק. השופטת יעל וילנר הגדירה את המהלך כ"אי-חוקיות ברורה" ודחתה את טענות הפרקליטות שמדובר בנוהל מקובל. לדבריה, העובדה שהכספים הובאו לאישור הוועדה רק בדיעבד הופכת את ההחלטה המקורית לבטלה מבחינה משפטית, אך הנזק הכלכלי כבר התממש, ובית המשפט בחר שלא להחמיר את הפגיעה במורים עצמם.

כחלק מהפקת הלקחים מהעתירה, הודיעה היועצת המשפטית לכנסת, עו"ד שגית אפיק, על שינוי דרמטי בנהלי הפיקוח. מעתה, כל בקשה להעברת תקציב תלווה בהצהרה מפורשת של משרד האוצר כי היא עומדת בלשון החוק ואינה מהווה אישור בדיעבד. אפיק הבהירה כי הייעוץ המשפטי לא יאפשר עוד דיונים בוועדת הכספים על כספים שכבר חולקו, צעד שנועד למנוע מהממשלה לעקוף את סמכויות הפיקוח של הכנסת בעתיד. בגזרה שנותרה פתוחה, השופטים הורו להחזיר לדיון בוועדת הכספים את יתרת התקציב בסך 98 מיליון שקל שטרם הועברו. הדיון, שצפוי להתקיים בשבוע הבא, יעמוד במרכז מאבק על שקיפות הנתונים.
