מסמכים פנימיים של ארגון הטרור חמאס, שנתפסו על ידי כוחותינו במהלך התמרון ברצועת עזה, ופורסמו היום (רביעי) חושפים תמונה מדאיגה של התבססות צבאית נרחבת בלבנון. הממצאים מעידים כי חמאס קיבל אישור רשמי מחיזבאללה להקים תשתיות טרור באזורים שונים במדינה, וזאת בתיאום מלא ובחסות איראנית ישירה. שיתוף הפעולה הזה נועד להפוך את לבנון לזירה פעילה נוספת של חמאס בעימות מול ישראל, תוך ניצול השטח הלבנוני כבסיס קדמי לשיגור רקטות וביצוע פעולות טרור.

על פי המידע העולה מהמסמכים, המהלך קרם עור וגידים בסדרת פגישות חשאיות בין צמרת חמאס לבכירי חיזבאללה. בפגישות אלו נכח גם סעיד איזדי, מי שכיהן כמפקד שלוחת פלסטין ב"כוח קודס" האיראני, מה שממחיש את המעורבות העמוקה של טהראן בבניית "ציר ההתנגדות" על אדמת לבנון. במסגרת ההבנות שהושגו, התחייב חיזבאללה לספק לחמאס מעטפת לוגיסטית וכלכלית רחבה, שכללה סיוע באחסון אמצעי לחימה, העברת ציוד רגיש ותמיכה כספית ישירה למימון פעילות הזרוע הצבאית.

התכנון האסטרטגי של חמאס, כפי שמשתקף במסמכי השלל, כלל שדרוג משמעותי של היכולות המבצעיות בלבנון. הארגון פעל לרכישת אמצעי לחימה מתקדמים ולהגדלת מצבת כוח האדם שלו במדינה, תוך שיפור הכשירות של לוחמיו. דגש מיוחד הושם על פיתוח ושדרוג מערכי הרקטות והארטילריה, במטרה ליצור איום ממשי על העורף הישראלי גם מכיוון צפון. המסמכים מצביעים על כך שחמאס שאף להשיג שליטה בפועל בתאי שטח מסוימים בלבנון, שיהוו "מובלעות" צבאיות תחת פיקודו.

מעבר להיבט הצבאי, המסמכים חושפים את הזלזול העמוק של חיזבאללה בריבונותה של מדינת לבנון. הארגון פעל להעברת שטחים ושליטה לידי גורמי טרור זרים ללא כל התייעצות או אישור מצד הממשלה בביירות. ההתנהלות הזו ממחישה פעם נוספת כי חיזבאללה פועל כ"מדינה בתוך מדינה", המוכנה להקריב את עתידה וביטחונה של לבנון לטובת אינטרסים של כוחות חיצוניים. המציאות העולה מהחשיפה היא שחמאס וחיזבאללה הפכו את לבנון לבת ערובה של האג'נדה האיראנית, תוך פגיעה אנושה בביטחון האזור כולו.
