הצהרותיו המפתיעות של הנשיא דונלד טראמפ על "שיחות חזקות וטובות מאוד" עם הדרגים הגבוהים ביותר באיראן הציפו את השאלה המכרעת: עם מי בדיוק האמריקנים מדברים? הדיווחים האחרונים חושפים כי איראן שרויה בכאוס מנהיגותי מוחלט, כאשר קומץ בכירים שנותרו בחיים נאבקים על השליטה במדינה ועל הזכות לקבוע את גורל "תוכנית 15 הנקודות" של הבית הלבן, כך פורסם היום (רביעי) ב"פוקס ניוז".

לפי גורמי מודיעין מערביים, אלו הדמויות המרכזיות שמחזיקות כעת במושכות:
- מוג'תבא חמינאי – היורש שבמצור: בנו של המנהיג שחוסל מחזיק בשליטה על חלק ממנגנוני הביטחון והכספים של המשטר. גורמים בוושינגטון מעריכים כי מוג'תבא מנסה להבטיח לעצמו "חסינות" אישית ושמירה על נכסי המשפחה בתמורה לשיתוף פעולה חשאי. עם זאת, מצבו הרפואי ש חמינאי הבן לא ברור, כאשר ישנם דיווחים שהוא נמצא מבודד ופגוע לאחר מכת העריפה הראשונית בה נפצע ואביו חוסל.
- מוחמד באקר קאליבאף – הפרגמטיסט: יו"ר הפרלמנט ואיש משמרות המהפכה לשעבר מבין טוב מכולם את עוצמת ההרס הכלכלי הצפוי. למרות הכחשותיו הפומביות, הוא מסומן כמי שעומד בקשר רציף עם המתווכים הפקיסטניים.
- עבאס עראקצ'י – הדיפלומט: שר החוץ המנוסה הוא זה שבוחן את פרטי ההסכם המוצע. עראקצ'י מנסה למצוא נוסחה שתמנע את החשכת המדינה מבלי להיתפס כמי שנכנע לחלוטין לאולטימטום האמריקני.

הדרמה בטהרן מלווה באווירה של חשדנות קיצונית. בכירי המשטר משוכנעים כי טראמפ משתמש בשיחות כתרגיל מודיעיני. לפי הדיווח, הם מסרבים להשתמש בטלפונים לוויניים או באמצעי תקשורת אלקטרוניים, מחשש שהמודיעין האמריקני והישראלי "יינעלו" על אותות התקשורת וישגרו טיל מדויק לעבר הבונקר שלהם. המגעים מנוהלים באמצעות שליחים פיזיים שנעים בין טהרן לאסלאמבאד, דבר שמעכב את קבלת ההחלטות ומחריף את הלחץ בתוך ההנהגה.
הכאוס השלטוני בטהרן מתרחש כאשר ארה"ב כבר הציבה עובדות צבאיות בשטח. מוקדם יותר השבוע, הורה טראמפ על פריסת כוחות מארינס נרחבים שכבר הגיעו למזרח התיכון ומוצבים על ספינות תקיפה סמוך לחופי איראן. כוחות אלו מעניקים לפנטגון יכולת נחיתה מהים, המצטרפת לאלפי הצנחנים מדיוויזיה 82 הנמצאים בדרכם לאזור.

השילוב בין המארינס מהים לצנחנים מהאוויר יוצר איום קרקעי מוחשי על האי האסטרטגי ח'ארג – "אי הנפט" שדרכו עוברים כ-90% מייצוא האנרגיה האיראני. בוושינגטון מבהירים כי הכוחות ערוכים להשתלט פיזית על טרמינלי הנפט אם "שלישיית הכוח" בטהרן לא תיתן תשובה חיובית לתוכנית השלום עד יום שישי.

איראן נמצאת בנקודה שבה אין לה הנהגה מאוחדת, דבר שמוביל לכך שכל בכיר דואג בראש ובראשונה להישרדותו האישית. טראמפ מנצל את המבוי הסתום הזה כדי להפעיל לחץ מקסימלי, כשהוא יודע שהזמן פועל לטובתו. יום שישי הקרוב יהיה המבחן הגורלי: האם מאבקי הכוח הפנימיים יובילו את המדינה לעימות קרקעי ישיר, או שמא אחד הבכירים יחליט לשבור שורות ולחתום על הסכם שיפרק את איראן מנשקה בתמורה לחייו.
