כתבנו הצבאי הלל ביטון רוזן נפגש אתמול (שני) עם מנויי 14 פלוס, ופתח בסקירה רב-זירתית. "הדגש כרגע הוא על איראן, שם כוחותינו פגעו לאחרונה אנושות בנכסים אסטרטגיים, בעיקר מפקדות כוח קודס, מערכי הגנה אווירית ואתרים לייצור טילים בליסטיים ושיט".

לדבריו, "זו עליית מדרגה משמעותית". ביטון רוזן הוסיף כי "בלבנון, אנחנו מדברים על העמקת התמרון הקרקעי, עם מעל 600 מחוסלים של חיזבאללה. בעזה ובזירות נוספות יש חשש מניסיונות חטיפה, וביהודה ושומרון הזירה מורכבת ומסוכנת לעורף הישראלי".
האם לדעתך המלחמה עם איראן צפויה להסתיים בימים הקרובים?
"מבחינה צבאית – לא. מבחינה מדינית – הכל יכול להיות. בסופו של דבר טראמפ ונתניהו מנהלים את המלחמה וסגרו ביניהם דברים. צריך לקחת בחשבון שצריך להיות קשובים לשותף המרכזי שלנו (ארה"ב), אבל הוא עשוי לבחור לעצור לאו דווקא כשאנחנו נרצה. ההישגים באיראן אדירים, אבל כל עוד משטר האייתוללות שם, הם ישקמו את היכולות שלהם. אסור שנחזור לסיטואציה של מלחמות התשה".
האם אתה חושב שייתכן וצה"ל במכוון חוסך במיירטים כשזה מכוון לצפון או לדרום?
"הייתה תקלה בצפון (אתמול). אני מאמין ומייחל שאף אחד לא חוסך בחיי אדם ותמיד ישתמשו בכל הכלים הנדרשים. האירוע בצפון הסתיים בפצוע קשה ופצועים קל, ואני מקווה שהלקחים יופקו כי אסור לשחק בחיי אדם".

נאמר כבר שזה כישלון של "קלע דוד" בנושא היירוטים בערד ובדימונה?
"רע מאוד. אני מקווה מאוד שנפיק את הלקחים ונשתמש בחימוש הכי מתאים לכל דבר ועניין".
למה אתה משדר ביחד עם בועז מהצפון?
"כי זה מה שביקשו ממני, אז זה מה שאני אעשה".
האם אתה לא חושב שארגון או מדינה שאין לה בעיה להרוג או לחסל אפילו אזרחים שלהם – אנחנו כבר בעמדת נחיתות? אנחנו נלחמים עם כללים והם ללא שום כלל.
"נכון, אני מסכים איתך. הכלל היחיד שלהם הוא להרוג כמה שיותר יהודים. אם אנחנו נלחם מתוך הבנה שאנחנו לא צריכים "לחנך" אותם ולא להפוך את האויב הערבי לאוהב יהודי, יהיה לנו קל יותר תפיסתית להילחם לניצחון. רק ככה נוכל להשמיד את האויב הזה".
נראה שחמאס מרים את הראש בעזה, מה יהיה הסוף עם זה?
"הסוף יהיה כשאנחנו נחליט לעשות לחמאס סוף. זה יקרה כשישראלים ישלטו בכל נקודה ברצועה וכשג'יפ צבאי יוכל לנסוע לבדו בכל מקום בעזה. אנחנו רחוקים משם, וכל עוד לא נעשה את זה, נמשיך לראות תיעודים מזעזעים".
האם אנחנו מוכנים למניעת התקפת פתח מצד החות'ים?
"פרסמנו שפותחים, לא "חטיבת אש", אבל מקצים מספר סוללות תותחנים למרחב אילת, מוסיפים גדודי חי"ר ומקצרים כוננויות של חיל האוויר והשריון. אלו דברים שיכולים לעזור להתמודד עם האיום. לגבי שאר הגבול המזרחי עד סוריה, אנחנו לא במקום שאנחנו צריכים להיות, אבל הוסיפו סד"כ (סדר כוחות) וחטיבות".

מה ההסבר שלך לכך שיש היום הרבה פחות שיגורים מאיראן?
"אנחנו נמצאים על ממוצע שיגורים של עשרה ביום בתקופה האחרונה. למערכת הביטחון אין כרגע יכולת להביא את האירוע הזה לאפס, בעיקר בגלל שהם מחביאים משגרים בתוך יערות ותעלות ביוב. איראן היא מדינה שגדולה מישראל פי 85 וזה אירוע מורכב, אבל המאמץ לסכל משגרים נמשך".
לתדלק את הטילים הבליסטיים לוקח כמה שעות טובות, למה לא מסכלים אותם אז?
"אי אפשר להביא מטוס קרב או כטב"ם לכל חור באיראן, זה מסובך. למרות זאת, אנחנו מצליחים לעשות את זה בצורה טובה בחלק מהמקרים".
למה אי אפשר להוריד להם את המשגרים כשהם יורים?
"להם אין מיירטים (כמו שלנו). אנחנו מזהים שיגורים של טילים ומנסים לסכל אותם או את המשגרים עצמם".
מה עושים עם כל עניין גניבת הרכבים במרכז ובשטחים?
"אני פחות כתב פלילי, אבל לדעתי האישית אנחנו לא מספיק מתרגשים מהאיום הזה. המשטרה פשוט טוענת שאין מספיק כוח אדם וזה מאוד מתסכל".
דעתך על פרשת "כוח 100" (שדה תימן) ומיצוי הדין עם האשמים?
"טוב שאיתי אופיר (הפרקליט הצבאי הראשי) סגר את התיק. עוול כזה אני לא זוכר שנעשה ללוחמים, בטח לא בזמן מלחמה. טוב שיש היום פרקליטות שמגינה על הלוחמים ולא רודפת אותם".

האם לדעתך יהיה הסכם בלבנון לפני שחזבאללה יוכרע?
"אני מקווה מאוד שלא. כל עוד ממשלת לבנון לא נלחמת בחזבאללה, אין סיבה לעשות איתה הסכם. חזבאללה הוא גוף חזק יותר ממשלת לבנון והסכמים איתם הוכחו כחסרי ערך בעבר".
האם זה נכון שפתחו את מעבר רפיח משני הכיוונים?
"כן, במסגרת הסכם שלדעתי אינו מוצלח. יש יותר יוצאים מאשר נכנסים, ולדעתי בכלל לא צריכים להיות נכנסים, אלא רק יוצאים".
האם הרש"פ מתחמשים לפשיטה?
"על פניו כן, ובאישור ממשלת ישראל שלא מבטלת את הסכמי אוסלו. הרשות היא ארגון טרור לכל דבר ועניין, יש להם נ"טים, רחפנים ורכבים ממוגנים. אם לא נתעורר, אנחנו עלולים למצוא את הקנים שלהם מופנים אלינו באירוע קשה מאוד".

איך התחלת את הקריירה שלך ככתב צבאי?
"ביום הולדת 30 הייתי חולה קורונה, אחרי שהייתי כתב פוליטי וכתב בריאות. הרימו לי טלפון מהערוץ (אז ערוץ 20) והציעו לי את התפקיד. אמרתי בשמחה, זה תחום שנוגע לי אישית ואני מאוד אוהב את הצבא ומערכת הביטחון".
