דרמה בצמרת המשטרה: חרף הערעור שהגיש השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, לבית המשפט העליון, קודמה היום (שלישי) רפ"ק רינת סבן לדרגת סנ"צ. הטקס נערך בפורמט מצומצם, כאשר ראש אח"מ הוא שהעניק לה את הדרגות, בעוד מפכ"ל המשטרה בלט בהיעדרותו.

בסביבת המפכ"ל הבהירו ל-C14 כי אי-הגעתו לטקס אינה קשורה לטיפול בזירת הנפילה הבוקר בתל אביב, אלא להסתייגויות מקצועיות שטרם נפתרו: "המפכ"ל לא סיים את הבירור בעניינה וכפי שאמרנו, סבן תידרש לספק תשובות בקרוב על התנהלותה".
ביקורת פנימית חריפה נמתחת על מפכ"ל המשטרה דני לוי, בעקבות החלטתו לאפשר את הענקת הדרגות לקצינה רינת סבן – החלטה שמעוררת סערה בתוך הארגון. גורמים במשטרה טוענים כי לוי התנהל באופן כושל כבר מיומה הראשון של הפרשה, וכי בתחילה אף העניק גיבוי לסבן.

לדבריהם, רק לאחר שהבין כי הוטעה לכאורה על ידה ועל ידי היועמ"ש הקודם כהנא בנוגע לעתירה, בחר לסגת – אך בשלב מאוחר מדי. מקורות מוסיפים כי מאז, היחסים בין הצדדים נותקו והשניים אינם מחליפים מילה.
בתוך כך, מתגברת הביקורת גם מצד שוטרים בשטח, שמפנים אצבע מאשימה כלפי הדרג הבכיר. לדבריהם: "המשטרה נפלה – ולא בידיים של בן גביר. דני לוי אינו מתפקד כמפכ"ל, והיום בועז בלט הראה לו היטב מי הבוס".

עוד הוסיפו: "לוי יכול היה למנוע את התקדים המסוכן הזה מכוח סמכותו – אך בחר שלא לעשות זאת. את המחיר נראה בקרוב, כשהדבר עלול להוביל לגל מקרים דומים. דני לוי איבד את המשטרה." הפרשה ממשיכה לעורר הדים בתוך המשטרה, כשברקע חשש מהשלכות רוחב על אופן קבלת ההחלטות והמשמעת הפיקודית בארגון.
במהלך הטקס אמרה סבן: "אני אתעלם מהדברים הלא טובים בתקופה האחרונה ואני אתעסק רק בטוב היום. אז אני רוצה באמת להגיד קודם כל תודה למשפחה המדהימה שלי, שבלעדיכם לא הייתי שורדת אפילו לא רגע. אתם באמת גיבורים ואני אוהבת אתכם, אתם בשבילי הכל.

"ואחר כך אני רוצה להגיד תודה לקראדי ולסיטבון ובאמת לפורום המדהים הזה שעטף אותי וגיבה אותי. אתם מדהימים. וכמובן לעורכי הדין שלי, באמת זו מעטפת לא מובנת מאליה. אני רוצה להגיד לך תודה בועז. אני באמת, אתה השראה בשבילי, אתה יודע את זה, ואני חושבת שאתה דוגמה ומופת לכל קצין בארגון הזה, לכל מפקד בארגון הזה, והלוואי והיו לנו עוד קצינים כמוך בארגון הזה.
עוד הוסיפה: "אני רוצה להגיד תודה לכולם, לכל מי שהגיע לפה היום לשמוח איתי. כנראה שהמסע שלי עוד לא נגמר, אבל כשיש משהו שחשוב לי להילחם עליו, אז אני אמשיך להילחם עליו".

התקדימיות המהדהדת של האירוע טמונה בעובדה שלראשונה בתולדות משטרת ישראל, קצינה מועלית בדרגה בכירה מכוח צו שיפוטי ו"חתימה וירטואלית" של בית המשפט, תוך עקיפה מוחלטת של הדרג המדיני הממונה. הענקת הדרגות לסבן בטקס מצומצם, ללא חתימתו של השר לביטחון לאומי ותחת צל של ערעור תלוי ועומד בבית המשפט העליון, מסמנת קו פרשת מים במאזן הכוחות שבין הרשות המבצעת לרשות השופטת.
יתרה מכך, היעדרותו המכוונת של המפכ"ל מהטקס והצהרת המשטרה כי הבירור בעניינה טרם הסתיים, מייצרים מצב חסר תקדים שבו קצינה עונדת דרגות סנ"צ בעוד היא נתונה ב"בידוד" פיקודי מצד הצמרת המקצועית והפוליטית כאחד.

הקידום היום מגיע לאחר התנגשות חזיתית בין הדרג המדיני למערכת המשפט. השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, הגיש אמש (שני) ערעור על החלטת בית המשפט המחוזי שהורתה לו לחתום על המינוי תוך חמישה ימים. בערעור, שהוגש באמצעות עו"ד דוד פטר, נטען כי השופט דוד גדעוני פעל בחוסר סמכות מובהק כאשר קבע כי אם השר לא יחתום – הדרגות יוענקו מכוח החלטה שיפוטיות.
בן גביר תקף בחריפות את ההחלטה ואת הקצינה עצמה: "מדובר בקצינה לא ראויה שבית המשפט העליון כבר קבע לגביה כי כחוקרת פגעה פגיעה משמעותית בזכויות נחקרים. שר הוא לא חותמת גומי ולא יעשה שקר בנפשו וימנה את מי שעברה על החוק באין-ספור הזדמנויות. ההחלטה להעניק דרגות מכוח שיפוטי היא תקדים מסוכן וחריגה מסמכות".

כזכור, סבן, שהייתה חוקרת בתיקי נתניהו, עמדה במוקד סערה ציבורית ומשפטית. השופט גדעוני קבע בשבוע שעבר כי בן גביר "אינו מקיים את פסק הדין" ואף הטיל עליו הוצאות משפט.
במשטרה, מנגד, מנסים להנמיך את הלהבות מול מערכת המשפט אך שומרים על קו ביקורתי כלפי הקצינה. גורם במשטרה אמר ל-C14: "לא נלך ראש בראש עם בית המשפט, ואם הוחלט להעניק לה דרגה חרף הערעור – כך יהיה. עם זאת, הסיפור של סבן טרם התברר עד תום וסביר שקרוב נראה התפתחויות".
