רב העיר צפת, הרב שמואל אליהו, קרא השבוע לעם ישראל ברחבי הארץ לנצל את השהות המשותפת במרחבים המוגנים בזמן האזעקות כדי ליצור חיבורים חברתיים ושיח בין שכנים. על רקע המתיחות הביטחונית, הרב מאמין כי רגעי השהייה המשותפת הם הזדמנות יוצאת דופן לגשר על פערים בחברה הישראלית ולחזק את החוסן הקהילתי, דווקא בתוך המציאות המורכבת של המלחמה.

לדברי הרב אליהו, השגרה לעיתים מונעת מאיתנו להכיר את האנשים הקרובים אלינו ביותר פיזית: "השהות המשותפת במרחבים המוגנים בזמן אזעקות מזמנת לנו הזדמנות למפגש אנושי – כזה שלעיתים רבות מתפספס בשגרת היומיום. כשאנחנו נכנסים יחד למרחב המוגן, יש לנו הזדמנות לפגוש אנשים שאנחנו בקושי מכירים, כאלו שאולי אנחנו מחליפים איתם רק 'שלום-שלום' חטוף בחדר המדרגות".
הרב הדגיש כי הבחירה כיצד להעביר את הזמן במרחב המוגן נמצאת בידי התושבים: "אפשר כמובן לשבת בפינה בתוך המרחב המוגן, להמתין בדממה שהזמן יעבור ולצאת החוצה, אך אפשר גם לנצל את הזמן הזה לחיבור אמיתי בין שכנים. זוהי הזדמנות פלאית ליצור שיח בין דתיים לחילונים, בין ימין לשמאל, ולגשר על פערים שבנסיבות אחרות אולי לא היו נפתחים. במקום להסתגר, אפשר להפוך את המרחב הזה למקום של שיר משותף, לספר סיפור, לרכז את הילדים למשחק או פשוט לשוחח".

הרב אליהו ביקש מהציבור לשנות את התפיסה לגבי המקלט והמרחב המוגן: "אל תראו במרחב המוגן רק מקום מקלט פיזי, אלא הזדמנות למפגש שלא קורה בשום הזדמנות אחרת. תנצלו את הזמן הזה כדי להכיר, ואחר כך המשיכו לפתח ולטפח את הקשרים האלו גם בשגרה. חשוב מאוד להפוך את המרחב המוגן למרחב של הזדמנות וחיבור".
