מליאת הכנסת אישרה היום (שלישי) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק המשיבה לבתי הדין הרבניים את הסמכות לדון בענייני ממון בהסכמת הצדדים. החוק, שיזמו חברי הכנסת משה גפני, יעקב אשר וינון אזולאי, עבר ברוב של 65 תומכים מול 41 מתנגדים, ומהווה אבן דרך היסטורית בביצור מעמדו של המשפט העברי במדינת ישראל.

מדובר במהלך משמעותי המשיב לבתי הדין סמכות שהייתה נתונה להם עד שנת 2006, אז הופסקה בעקבות פסיקת בג"ץ. מאז, עסקו בתי הדין הרבניים בעיקר בענייני נישואין וגירושין. כעת, יוכל הציבור הרחב לשוב ולהתדיין בערכאה שיפוטית מוסדרת ומפוקחת הפועלת על פי דין תורה, תוך הסכמה מלאה ובכתב של כל הצדדים המעורבים.
החוק החדש מציע נתיב וולונטרי ליישוב סכסוכים, כאשר פסק דין שיינתן יהיה בעל תוקף של פסק דין של בית משפט, ללא צורך בהליכי אישור נוספים. בכך הוא מציע הליך מהיר, יעיל ובעלויות נמוכות, תוך הבטחה כי הפסיקות יעלו בקנה אחד עם חוקי המגן במדינה, בהם חוק שיווי זכויות האישה וחוקי העבודה.

נשיא בית הדין הרבני הגדול, הראשון לציון הרב דוד יוסף, שפעל במרץ לקידום החקיקה, בירך על אישור החוק והודה ליו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן. "אני מייחל לכך שהחוק יביא להאדרת התורה ולקירוב לבבות", מסר. מנהל בתי הדין הרבניים, הרב אלי בן דהן, הוסיף כי "המערכת ערוכה ומוכנה לפעול באחריות ובשקיפות".
יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, סיכם: "זו זכות גדולה לכנסת שאנו מעבירים את החוק הזה היום. זהו תיקון עוול של הרבה שנים. זו הצעה פשוטה וטריוויאלית שהייתה צריכה להיות מוסכמת על כולם כי אין דבר שהוא יותר ליברלי מזה – לתת לשני מבוגרים להגיד שהם רוצים לדון בהסכמה בסוגיה בסכסוך ביניהם לפי דין תורה".
