accessibility-icon
share-icon
צפו בדיווח | צילום: מתוך שידורי ערוץ 14

טראמפ מתקפל ודוחה את האולטימטום נגד המשטר האיראני

אפרת ברינר

אפרת ברינר

ה ניסן ה'תשפו (23.03.26)

164

28

like

281

dislike

הנשיא דונלד טראמפ הורה למערכת הביטחון של ארצות הברית להקפיא את כל התוכניות המבצעיות לתקיפה אסטרטגית באיראן • המהלך, שמעניק חלון הזדמנויות בן חמישה ימים בלבד, מגיע לאחר יומיים של מה שהגדיר כ"שיחות פרודוקטיביות" עם נציגי טהרן "בכפוף להצלחת הפגישות והדיונים המתמשכים"


נשיא ארה"ב דונלד טראמפ החליט היום (שני) לשנות כיוון ולדחות את האולטימטום הצבאי נגד איראן ב-120 שעות. בפוסט דרמטי שפרסם ברשת Truth Social, חשף הנשיא כי ארצות הברית ואיראן ניהלו "שיחות טובות ופרודוקטיביות" ביומיים האחרונים, דבר שהוביל להחלטתו להעניק ארכה של חמישה ימים לפני פגיעה אנושה בתשתיות האנרגיה האיראניות.

maximize-image
images-count3+
הפוסט של הנשיא טראמפ | צילום מסך

בפוסט הרשמי שפרסם, כתב הנשיא: "אני שמח לדווח כי ארצות הברית של אמריקה ואיראן ניהלו במהלך היומיים האחרונים שיחות טובות ופרודוקטיביות בנוגע לפתרון מלא ומוחלט של פעולות האיבה במזרח התיכון".

טראמפ הוסיף ופירט את הצעד המעשי והמיידי שננקט: "בהתבסס על הטון של שיחות מעמיקות, מפורטות ובונות אלה, הוריתי למשרד המלחמה לדחות כל תקיפה צבאית נגד תחנות הכוח ותשתיות האנרגיה של איראן לתקופה של חמישה ימים, בכפוף להצלחת הפגישות והדיונים המתמשכים".

maximize-image
images-count3+
קו החוף האיראני ליד מיצרי הורמוז | צילום: שאטרסטוק

מוקדם יותר השבוע, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שיגר אולטימטום מפורש לעבר איראן לפיה אם היא לא תפתח לחלוטין את מצר הורמוז הוא ישמיד את תחנות הכוח שלהם. הנשיא טראמפ כתב: "אם איראן לא תפתח באופן מלא, ללא איום, את מצר הורמוז בתוך 48 שעות מהרגע הזה בדיוק – ארצות הברית של אמריקה תפגע ותשמיד את תחנות הכוח השונות שלה, החל מהגדולה ביותר תחילה! תודה על תשומת הלב לנושא".

זאת מספר שעות לאחר שכתב בפוסט ברשת Truth social שבבעלותו כי איראן רוצים לעשות עסקה שתביא לסיום המלחמה אך הוא אינו מעוניין בכך. "אנחנו שבועות לפני היעד", כתב הנשיא האמריקני בהתייחסות להתארכות המבצע הישראלי-אמריקני באיראן.

maximize-image
images-count3+
מצר הורמוז | צילום: שאטרסטוק

בתגובה לאולטימטום, איראן שיגרה מסר תוקפני וישיר לממשל האמריקני, לפיו כל תקיפה נגד תשתיות האנרגיה ותחנות הכוח שלה תיענה בתגובה קטלנית נגד "תשתיות קריטיות" של ארצות הברית ובעלות בריתה. האיום האיראני מגיע בתגובה לאולטימטום הדרמטי שהציב הנשיא דונלד טראמפ, שדרש את פתיחתו המיידית של מצר הורמוז תוך 48 שעות, אחרת ארצות הברית תשמיד את מערך החשמל האיראני.

הבוקר, ברשת פורסמו היעד שעל כוונת איראן כתגובה מתוכננת לאיום החשמל: "מלחמת מים המונית". בכיר באו"ם המצוטט בדיווח מזהיר כי איראן נערכת לתקוף מתקני התפלת מים קריטיים במדינות המפרץ בתוך ימים ספורים. מדינות האזור נשענות כמעט לחלוטין על מים מותפלים. פגיעה כזו עלולה להוביל לאסון הומניטרי וצמא המוני. זהו ניסיון איראני לייצר מאזן אימה: חשיכה באיראן תמורת צמא במפרץ.

maximize-image
images-count3+
מצר הורמוז | צילום: שאטרסטוק

במקביל, ב"וושינגטון פוסט" דיווחו על תנועה מאסיבית של כוחות מארינס ונושאות מטוסים לעבר מצר הורמוז. הפיקוד העליון מכנה זאת "הקרב המכריע". ארה"ב אינה מתכוונת להסתפק באיומים מילוליים. היא נערכת לשבירה פיזית של המצור האיראני. המפקדים בשטח הונחו להשמיד כל כלי שיט שינסה להפריע לחופש השיט. הנשיא טראמפ מבהיר כי השליטה בנתיבי הסחר העולמיים אינה נתונה למיקוח.

עקבו אחרינו גם ב-Google News