בצל מבצע "שאגת הארי" והמתיחות הביטחונית הגוברת, התקיים הבוקר (ראשון) דיון חירום דחוף ביוזמת שר החינוך, יואב קיש. במפגש השתתפו למעלה מ-100 ראשי רשויות מקומיות ואזוריות, לצד יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס ויו"ר השלטון האזורי שי חג'ג'. מטרת הדיון הייתה לגבש מתווה מוסכם להפעלת מערכת החינוך וקייטנות הפסח, שצפויות להתחיל בקרוב תחת מגבלות המלחמה.

במהלך הישיבה הציגו ראשי הרשויות עמדה נחרצת לפיה אין להסתפק בהנחיה גורפת מלמעלה. עמדת השלטון המקומי, כפי שגובשה לקראת הדיון המכריע עם אלוף פיקוד העורף, היא שיש לאפשר "פתיחה דיפרנציאלית". המשמעות היא שכל רשות תוכל להחליט בעצמה אם לפתוח את מוסדות החינוך והקייטנות בתחומה, זאת בהתבסס על רמת המיגון הקיימת במוסדות ועל הערכת המצב הספציפית באותו יישוב.
יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, הבהיר בדיון כי בעוד שפיקוד העורף הוא הגורם שקובע את "הרף העליון" של הנחיות הבטיחות, ההחלטה המעשית חייבת להישאר בידי המנהיגות המקומית. לטענתו, ראשי הרשויות הם אלו שמכירים בצורה הטובה ביותר את הצרכים בשטח, את פערי המיגון ואת היכולת לתת מענה בטוח לילדים ולצוותי ההוראה, ולכן יש לאפשר להם גמישות ניהולית מלאה.

בסיום הדיון סוכם כי המתווה יתבצע בתיאום הדוק בין משרד החינוך, פיקוד העורף והרשויות המקומיות. הדגש המרכזי שניתן הוא על שמירת ביטחונם של הילדים והצוותים החינוכיים כערך עליון, תוך ניסיון לאפשר שגרה מסוימת עבור המשפחות היכן שהמצב הביטחוני מאפשר זאת. כעת ממתינים בשלטון המקומי לסיכומים הסופיים מול פיקוד העורף כדי להוציא הנחיות מדויקות לציבור ההורים.
