במשך שנתיים, תחת מעטה כבד של חשאיות ובמימון איראני שנאמד במאות מיליוני דולרים מדי שנה, הפכו משמרות המהפכה של איראן את חיזבאללה מארגון גרילה לצבא מודרני, טכנולוגי ומסוכן מאי פעם. המבצע הלוגיסטי האדיר כלל הקמת קווי ייצור עצמאיים לטילים מדויקים וחציבת מנהרות ענק חסינות פצצות בלב ההרים. תוכנית זו נועדה להכין את הארגון למערכה של שנת 2026, כך פורסם היום (ראשון) בסוכנות הידיעות "רויטרס".

לפי הדיווח, המציאות החדשה בלבנון היא תוצר של תוכנית איראנית סדורה שנועדה להעניק לחיזבאללה אוטונומיה צבאית מלאה. כוח קודס לא הסתפק הפעם רק בהעברת אמצעי לחימה מוכנים. האיראנים העתיקו לתוך שטח לבנון טכנולוגיות ייצור מתקדמות לכטב"מים וטילים מתאבדים.
היד המרכזי היה לנטרל את התלות של הארגון בנתיבי האספקה החשופים מסוריה, שספגו פגיעות חוזרות ונשנות. המהלך נועד לאפשר לנסראללה יכולת שיקום עצמית ורציפות אש גם תחת לחימה עצימה וממושכת.

במרכז מאמץ השיקום עמד שדרוג מערך הרקטות של הארגון לטילים בעלי יכולת ביות מדויקת. יועצים איראנים פיקחו מקרוב על העברת רכיבי הנחיה קריטיים עבור טילי "פאתח 110", המאפשרים פגיעה כירורגית בתשתיות אסטרטגיות בישראל.
המטרה האסטרטגית מאחורי פרויקט השיקום והחימוש האיראני הייתה הפיכתו של חיזבאללה ל"זרוע ביצועית" קטלנית ועצמאית, שתוכל להנחית מכות כואבות ומדויקות על מדינת ישראל. באמצעות הפיכת הארגון לפרוקסי משוכלל, איראן ביקשה ליצור מצב שבו חיזבאללה אינו רק מרתיע, אלא מצליח לפגוע באופן אקטיבי בתשתיות לאומיות, בבסיסי צה"ל ובמרכזי אוכלוסייה בעומק הישראלי.

בניית היכולות הטכנולוגיות בתוך לבנון נועדה להבטיח שלנסראללה תהיה את היכולת המבצעית להוציא אל הפועל את התוקפנות האיראנית במינימום תלות בנתיבי אספקה חיצוניים, ובכך להפוך את הארגון לראש חץ שמערער את הביטחון בישראל ומשרת את האינטרסים של טהרן באזור.
במקביל, הוקמו בלבנון "שמורות טבע" תת-קרקעיות חדשות. מדובר במתחמי ענק החצובים בעומק הסלע בלב ההרים, שנועדו לשרוד תקיפות אוויריות מאסיביות של פצצות חודרות בונקרים ולאפשר שהייה ממושכת של אלפי לוחמים. חיזבאללה של 2026 פועל כצבא לכל דבר, עם יחידות עלית מאומנות בלוחמה אלקטרונית וסנכרון מתקדם בין כוחות קרקעיים למערכי כטב"מים.

במערכת הביטחון הישראלית מבינים כי הדרך היחידה לעצור את המפלצת היא צבאית. בכיר ישראלי אמר לחדשות 14 בנחרצות: "לא יהיה הסכם כי המינימום שלנו לא פוגש את המקסימום שממשלת לבנון מסוגלת לספק. בעת הנוכחית השינוי היחידי בלבנון יהיה רק באמצעות פעולה צבאית – ולא מדינית", כך פרסם כתבנו לענייני צבא הלל ביטון רוזן.
הפעילות של צה"ל עלתה גם מדרגה עם הצטרפותה של אוגדה 36 לכוחות אוגדה 91 הפועלים בדרום לבנון. הכוחות מעמיקים כעת את האחיזה בשטח, משמידים תשתיות טרור ומנטרלים את מערכי ה"הגנה הקדמית" של הארגון במגע ישיר. חיל האוויר ממשיך לכתוש ללא הפסקה את המפקדות והמחסנים של חיזבאללה בביירות ובדאחייה. המטרה היא חיסול שדרת הפיקוד והשמדת יכולות ייצור הטילים שנבנו במימון איראני.

במקביל להרחבת התמרון, צה"ל פועל באופן שיטתי לחניקת נתיבי האספקה של הארגון. בשבוע שעבר תקפו כוחותינו גשרים אסטרטגיים שחוצים את נהר הליטאני, הממוקם צפונית לגבול ישראל. במערכת הביטחון זיהו כי הגשרים הללו שימשו את חיזבאללה כעורק חיים מרכזי להעברת אמצעי לחימה ואמל"ח מהעומק לכיוון קווי החזית בדרום. תקיפתם נועדה לבודד את מרחב הלחימה ולמנוע מהאיראנים להזרים ציוד נוסף לכוחות הלוחמים בשטח.
המציאות בשטח מורכבת גם בשל מחדלי צבא לבנון שנחשפו לאחרונה. כתבנו לענייני צבא, הלל ביטון רוזן, פרסם כי "במערכת הביטחון מזהים שצבא לבנון מאפשר מעבר חופשי למחבלי חיזבאללה חמושים במחסומים הפרוסים בדרכים. החשש של צבא לבנון מעימות ישיר עם הארגון מוביל למצב שבו המחבלים אינם נעצרים".
