ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא היום (חמישי) הצהרה לסיכום ביקורו בוושינגטון, בה תיאר את מערכת היחסים עם הנשיא דונלד טראמפ כ"קשר הדוק, אמיתי וגלוי". נתניהו הבהיר כי מרבית הזמן הוקדש לסוגיה האיראנית ולאפשרות של חזרה לשולחן המשא ומתן תחת תנאי הממשל החדש-ישן.

לדברי נתניהו, הנשיא טראמפ מאמין כי הלחץ הנוכחי נותן את אותותיו בטהרן: "הנשיא סבור שהאיראנים כבר מבינים עם מי יש להם עסק, אני חושב שהתנאים שהוא מציב, בשילוב ההבנה שלהם שטעו בפעם הקודמת כשלא הגיעו להסכם, עשויים להביא לכך שיסכימו לתנאים שיאפשרו השגת הסכם טוב".
עם זאת, נתניהו לא חסך את דעתו האישית על האמינות של המשטר בטהרן: "אינני מסתיר את הספקנות הכללית שלי לגבי האפשרות להגיע להסכם כלשהו עם איראן". נתניהו הבהיר לנשיא ולצוותו כי ישראל לא תסתפק בהגבלות על תוכנית הגרעין בלבד. לדבריו, כל הסכם עתידי חייב לטפל ב"מרכיבים החשובים למדינת ישראל": עצירת פרויקט הטילים הבליסטיים, ריסון השלוחים האיראניים ברחבי המזרח התיכון, ופיקוח הדוק על יכולות הגרעין.

מעבר לנושא האיראני, ציין נתניהו כי השניים דנו במצב ברצועת עזה ובייצוב האזור כולו. הוא חתם את דבריו בשבחים חמים למארחו: "זו הייתה שיחה מצוינת עם ידיד גדול של מדינת ישראל – נשיא שאין כמותו".
כאמור, אמש, בפעם השישית מאז חזרתו של דונלד טראמפ לבית הלבן, התייצב ראש הממשלה בנימין נתניהו בוושינגטון לפסגה מדינית שערכה קרוב ל-3 שעות. בניגוד למפגשים קודמים בין השניים, הפעם בחרו המנהיגים שלא לשאת הצהרה משותפת אל מול המצלמות.

כתבנו הפוליטי מוטי קסטל דיווח כי בפגישה נכחו דמויות המפתח בממשל טראמפ ביניהם: מזכיר המדינה מרקו רוביו. מזכיר ההגנה פיט הגסת'. הדבר מעיד על חשיבות התיאום האסטרטגי ועל כך שלא מדובר בפגישה דיפלומטית אלא בשיחה אופרטיבית.
פרשננו המדיני והביטחוני, יעקב ברדוגו, סיפק הצצה למה שהתרחש מאחורי הקלעים וציין כי מדובר בפגישה בעלת חשיבות אסטרטגית עליונה. "ראש הממשלה הציג תוכניות פעולה ותיק מסמכים מאוד גדול שהביא איתו", ציין ברדוגו. "אי אפשר להגיד שהפגישה הזו לא הייתה דרמטית. זה היה סיעור מוחות גדול מאוד. אני לא מניח שיצאו ממנה כרגע פעולות מיידיות לעשייה, אבל הונחו היסודות".

מיד לאחר סיום הפגישה, פרסם הנשיא טראמפ הודעה המבהירה את עמדתו הנוקשה אך המאפשרת מול איראן. "זו הייתה פגישה טובה מאוד", כתב טראמפ, "התעקשתי שהמשא ומתן עם איראן יימשך כדי לראות אם ניתן להשיג עסקה. אם זה יקרה – אוודא מול ראש הממשלה שזו תהיה העדפה".
עם זאת, טראמפ לא היסס לאיים בשימוש בכוח במידה והאיראנים יסרבו להתגמש, כשהוא מזכיר את ניסיון העבר: "בפעם האחרונה איראן החליטה לא להגיע לעסקה והיא ספגה 'פטיש חצות' – זה לא עבד טוב עבורה. אני מקווה שהפעם הם יהיו יותר הגיוניים ואחראיים".

לצד הסוגיה האיראנית, דנו המנהיגים במצב ברצועת עזה וביציבות האזורית. טראמפ הביע אופטימיות יוצאת דופן לגבי המצב בשטח: "דנו בהתקדמות העצומה שנעשית בעזה ובאזור בכלל. יש באמת שלום במזרח התיכון".
לשכת ראש הממשלה פרסמה גם היא הודעה לאחר הפגישה ובה נכתב: "ראש הממשלה בנימין נתניהו סיים עתה פגישה בבית הלבן עם נשיא ארה״ב דונלד טראמפ וצוותו. בפגישה דנו במו"מ עם איראן, בעזה ובהתפתחויות האזוריות. ראש הממשלה עמד על צרכי הביטחון של מדינת ישראל בהקשר למו״מ, והשניים סיכמו על המשך התיאום והקשר ההדוק ביניהם".
