accessibility-icon
share-icon
שר החוץ הטורקי הקאן פידאן | צילום: שאטרסטוק
שר החוץ הטורקי הקאן פידאן | צילום: שאטרסטוק

שר החוץ הטורקי: "ארה"ב מוכנה לקבל העשרת אורניום באיראן"

דסק C14

דסק C14

כה שבט ה'תשפו (12.02.26)

10

1

like

17

dislike

בעוד שיחות הגרעין בין איראן לארה"ב נמצאות בעיצומן, שר החוץ הטורקי טען כי המדיניות האמריקאית השנתה • הבכיר טען כי למרות הצהרות העבר, ארה"ב מוכנה לרדת בדרישותיה ולאשר העשרת אורניום על אדמת איראן • האם המשא ומתן בין הצדדים מקבל תפנית מדאיגה?


שר החוץ הטורקי הקאן פידאן טען היום (חמישי) כי וושינגטון אותתה על נכונות לגלות גמישות בנוגע לדרישתה מאיראן להפסיק לחלוטין את העשרת האורניום. על פי השר, תנאי זה היווה זמן רב חסם קריטי להסכם, שכן איראן מתעקשת שיש לה זכות להעשיר אורניום כחתומה על האמנה למניעת תפוצת נשק גרעיני, כך פורסם בעיתון ה"פייננשל טיימס".

maximize-image
images-count3+
שר החוץ הטורקי הקאן פידאן | צילום: שאטרסטוק

הודעתו של הבכיר הטורקי הגיעה לאחר מפגש הפסגה בין נתניהו לטראמפ אמש בו כל האפשרויות, צבאיות ומדיניות – נותרו על השולחן. בפגישה שארכה קרוב לשלוש שעות בבית הלבן, הציג נתניהו את הקווים האדומים של ישראל בכל הנוגע למו"מ עם איראן, ביניהם גם איסור העשרת אורניום בשטח איראן, בעוד טראמפ הדגיש כי הדיפלומטיה עדיין על השולחן – אך לא להרבה זמן.

פידאן, שמילא תפקיד מרכזי במאמצי התיווך, הוסיף כי גם ארה"ב וגם איראן מוכנות להתפשר כדי להבטיח הסכם גרעין, אך הזהיר כי הרחבת השיחות לתוכנית הטילים הבליסטיים עלולה להוביל לפיצוץ השיחות ולא להועיל ב"שום דבר מלבד מלחמה נוספת". שר החוץ הטורקי אמר עוד כי הוא מאמין שטהרן רוצה להגיע להסכם ותקבל מגבלות על רמות ההעשרה ומשטר פיקוח קפדני, כפי שעשתה בהסכם מ-2015 עם ארה"ב ומעצמות העולם הנוספות.

maximize-image
images-count3+
הנשיא אובמה בפסגה לביטחון גרעיני ב-2015 | צילום: שאטרסטוק

"זה סימן חיובי שהאמריקאים מוכנים לסבול העשרה איראנית בתוך גבולות ברורים שנקבעו," אמר פידאן, שנמצא בקשר רציף עם גורמים אמריקאים, איראנים ואזוריים. "האיראנים מכירים כעת בכך שהם צריכים להגיע להסכם עם האמריקאים והאמריקאים מבינים שלאיראנים יש מגבלות מסוימות. זה חסר תועלת לנסות לכפות עליהם תנאים".

השר הזהיר כי אם ארה"ב "תתעקש לטפל בכל הסוגיות בו-זמנית (בהתייחסו למאגר הטילים הבליסטיים של איראן ולתמיכתה בארגונים חמושים באזור), אני חושש שאפילו תיק הגרעין לא יתקדם והתוצאה עלולה להיות מלחמה נוספת באזור". למרות הקשר הטוב בין איראן לטורקיה, ההגנה הטורקית על האיראנים מפתיעה משום שכזכור, השיחות תוכננו בתחילה להתקיים באיסטנבול – אך טהרן לחצה לקיימן בעומאן במקום.

maximize-image
images-count3+
התעקשו לקיים את השיחות בעומאן. האליטה האיראנית | צילום: רויטרס, שאטרסטוק, רשתות ערביות

המסרים של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בנוגע להיקף העסקה הפוטנציאלית היו מעורבים. וושינגטון התעקשה בעבר שאיראן תקבל מגבלות על תוכנית הטילים שלה ותפסיק את התמיכה בארגוני הטרור (פרוקסים) כמו חיזבאללה והחות'ים בתימן. נראה כי היקף העסקה השתנה לאחר דבריו של הנשיא בשיחות בשבוע שעבר כי הסכם שיכסה רק את תוכנית הגרעין של איראן עשוי להיות "קביל".

פידאן אמר כי טורקיה וממשלות אחרות באזור "מנסות לפתח רעיונות יצירתיים" כדי לטפל בתוכנית הטילים הבליסטיים של איראן ובשימוש בארגונים חמושים, והוסיף כי הן יכולות למלא "תפקיד בונה ואפקטיבי". שר החוץ ציין כי הוא חושש שנתניהו ינסה להשפיע על טראמפ במהלך ביקורו בבית הלבן.

פגישת נתניהו-טראמפ אמש בבית הלבן |
maximize-image
images-count3+
"חושש מפגישתם". נתניהו וטראמפ | צילום: אבי אוחיון , לע"מ

הבכיר הטורקי גם הזהיר כי תקיפות אמריקאיות לא יובילו להבנתו לקריסת המשטר: "אני לא חושב ששינוי משטר יתרחש. כמובן שגופי ממשל ומטרות מסוימות אחרות ייפגעו קשות ויינזקו, יושמדו. אבל המשטר כישות פוליטית ימשיך להיות ישות מתפקדת".

עקבו אחרינו גם ב-Google News