בריאיון לתוכנית "ישראל הבוקר" ששודרה היום (חמישי), שגריר ישראל בארה"ב מייקל אורן ענה לשאלות המגישה טל מאיר בנושא מפגש הפסגה בין נתניהו לטראמפ. אורן סיפר כיצד הוא רואה את הדברים שהיו בפגישה מנקודת מבטו כדיפלומט עבר בוושינגטון.

בואו נגיד שלום למייקל אורן, לשעבר שגריר ישראל בארצות הברית. תגיד, מה אתה שומע מגורמים שאתה מכיר בבית הלבן על הפגישה בין טראמפ לבין נתניהו?
אורן השיב: "לצערי, לא הרבה. מה שכן יודעים זה שהאמריקאים ממשיכים לנהל מסע המתן עם איראנים. לקראת מה? אנחנו לא יודעים, אבל מה שבטוח הוא שאמריקאים ממשיכים לספור כוח, כוח אדיר. נושאת המטוסים על שם ג'ורג' בוש האב בדרך להצטרף לנושאת המטוסים אברהם לינקולן שכבר נמצאת במזרח התיכון. משחטות, מפציצים אסטרטגיים, מטוסי קרב, כוח מכבש שבשעת הצורך יכול פשוט להעמיד על איראן מכה מאוד רצינית".

להערכתך, אנחנו נראה כאן תקיפה משולבת? או שבסוף האמריקנים יטילו על ישראל לתקוף בעיקר את הטילים הבליסטיים?
"זו השאלה אולי הקריטית ביותר", השיב השגריר לשעבר. "אם ראש הממשלה יצא עם משהו ביד, הדבר הכי חשוב יהיה אור ירוק לפעולה ישראלית חד-צדדית נגד מתקני יצירת הטילים הבליסטיים באיראן. אני חושב שהם מהווים סכנה כמעט קיומית למדינת ישראל. בוודאי, בוודאי סכנה אסטרטגית, ולא ייתכן שהדבר הזה יישאר בעינו. אז השאלה אם נתניהו קיבל אור ירוק, והאם הוא כולל גם תמיכה יותר פעילה אמריקאית, בוודאי בתחום של הגנה אווירית נגד טילים משום שלאיראנים לצערנו יש הרבה", הוסיף אורן.
תגיד, כמה מעידה עצם העובדה שהם לא יצאו לתקשורת ולא נתנו איזושהי הצהרה על מידת התאום ביניהם? מה זה אומר על מה שקרה שם מאחורי הקלעים? כי בעבר ראינו אותם יוצאים לתקשורת ונותנים הצהרות משותפות.

הדיפלומט לשעבר ענה: "אם שניים הסכימו אחד עם השני ולא דיברו על זה, זה טוב. אם הם לא הסכימו ולא דיברו על זה, זה גם טוב. העיקר לא להשאיר איזה פתח קטן בין בני ישראל לארה"ב שרק האיראנים יוכלו להנות ממנו. אבל אנחנו חייבים להיות ערוכים לכל תרחיש אפשרי, כולל תרחיש שהנשיא רוצה להגיע להסכם אך ורק בנושא הגרעין, ובתוך הנושא הגרעין, אך ורק בנושא של הקפאת היכולת להעשרת אורניום על ידי איראנים".
אורן המשיך: "למעשה ג'יי די ואנס, סגן הנשיא, אמר שאם העם האיראני רוצה להפעיל את המשטר, זה עניין של העם האיראני ולא עניין שלנו. אנחנו רק רוצים למנוע מאיראן את האפשרות להשיג נשק גרעיני ותו לא. אם כן, זה משאיר אותנו במצב מאתגר שבו אנחנו חייבים לחסל ולהשמיד את היכולת הבליסטית של איראן".

תגיד, לך יש תשובה אולי לשאלה 'מה גרם לראש הממשלה לצאת בדחיפות לביקור בוושינגטון?' מה השתנה ביחסי הכוחות?
השגריר לשעבר ענה: "אני חושב, לאור ההמשך המשא המתן, טראמפ רצה להבהיר עמדות לאן פניו מועדות בשיחות. הרי הנשיא התחיל את התהליך המדיני הזה עם שלוש דרישות: אחת לגבי פירוק מתקני הגרעינים באיראן, השנייה פירוק היכולת הבליסטית של איראן והשלישית לשים קץ לתמיכה איראנית בארגוני הטרור (הפרוקסי) ברחבי המזרח התיכון".
אורן המשיך: "לאור פרסומים בימים אחרונים, ניתן להסיק שהדרישות האמריקאיות הצטמצמו ויתמקדו רק בנושא הגרעין. אני חוזר ומצטט את סגן הנשיא, ג'יי די ואנס שאמר 'מה שאכפת לנו זה רק הנושא הגרעיני ולא שום נושא אחר'. אז היה מתוקף תפקידו של ראש הממשלה לדבר עם הנשיא בארבע עיניים ולהבהיר שאם פניו של הנשיא מועדות להסכם מדיני סביב הנושא הגרעין, הוא רוצה לדעת מה עמדתו בעניין האפשרות של פעילות ישראלית צבאית חד-צדדית נגד המתקנים הבליסטיים".
