עיתון הניו יורק טיימס דיווח אתמול (רביעי) שראש עיריית ניו יורק זוהראן ממדאני פועל על מנת להפוך את כל האוטובוסים בניו יורק לחינמיים במשך חמשת השבועות שבהם מתקיימים משחקי גביע העולם של פיפ"א (המונדיאל) בעיר. הצעת פיילוט זו נחשבת לניסיון הנועז ביותר של ממדאני להדגים את הערך של שירות אוטובוסים חינמי באופן קבוע – בתקופה בה דעותיהם של גורמי המדינה בנושא נותרו חלוקות.

הפיילוט בן חמשת השבועות, שאמור להתקיים מאמצע יוני ועד אמצע יולי, עשוי לייצר עניין רב סביב אוטובוסים בחינם בזמן שניו יורק וניו ג'רזי יהיו עמוסות באוהדי כדורגל. על פי הוועדה המארחת, יותר מ-1.2 מיליון מבקרים צפויים להגיע לאזור במהלך הטורניר. אם התוכנית תצליח על במה מרכזית שכזו, הדבר עשוי להגביר את הלחץ הפוליטי ליישם את ההצעה, שנתקלה בהתנגדות מצד מושלת ניו יורק קתי הוקול ומנהיגי רשות התחבורה המפעילה את שירות האוטובוסים.
תומכי תוכנית האוטובוסים החינמיים מצביעים על השיעור הגבוה של אי-תשלום במערכת כהוכחה לכך שמחיר הנסיעה של 3 דולר הוא נטל בלתי סביר על הנוסעים. אוטובוסים בניו יורק מסיעים 2.6 מיליון נוסעים ביום חול ממוצע, אך כמעט מחציתם התחמקו מתשלום ברבעון האחרון, על פי נתוני רשות התחבורה המקומית.

הרשות המנוהלת על ידי המדינה, ולא העירייה, היא זו שקובעת את המדיניות הנוגעת למחירי הנסיעה באוטובוסים. הרשות מתמקדת כרגע בניסיון להשיב הכנסות על ידי הפחתת ההתחמקות מתשלום דמי נסיעה. תשלומי הנסיעה באוטובוסים עוזרים לכסות חלק ניכר מתקציב התפעול השנתי שלהם, העומד על 21 מיליארד דולר.
הבטחתו של ממדאני ל"אוטובוסים מהירים וחינמיים" הייתה פופולרית בקרב בוחריו והיא מרכזית באג'נדת הוזלת המחייה שלו. אחד מכל חמישה תושבי העיר מתקשה לשלם עבור תחבורה ציבורית, על פי דו"ח מ-2024 של ה"שירות הקהילתי החברתי" בניו יורק, ארגון למאבק בעוני.

על פי העיתון האמריקאי, האתגרים של ראש העיר הוחמרו על ידי תמונת תקציב עגומה. ממדאני אמר בחודש שעבר שהעיר ניצבת בפני פער תקציבי של 12 מיליארד דולר במהלך השנתיים הבאות. ביום רביעי, הוא אמר למחוקקים המקומיים שהתחזית תוקנה ל-7 מיליארד דולר, בהתבסס על נתונים כלכליים חדשים ותוכניות חיסכון מחמירות יותר.
