בפעם השישית מאז חזרתו של דונלד טראמפ לבית הלבן, התייצב היום (רביעי) ראש הממשלה בנימין נתניהו בוושינגטון לפגישה שמוגדרת על ידי גורמים מדיניים כ"קריטית ביותר לביטחון ישראל בעשור האחרון". לפי הדיווחים של כתבנו המדיני תמיר מורג, הפגישה הנוכחית בבלייר האוס ובחדר הסגלגל היא שלב ה"פיניש" של תיאום צבאי ומדיני חסר תקדים.

מורג התייחס לסיבת הגעתו של נתניהו לוושינגטון דווקא היום: "ההחלטה הפתאומית לצאת לפגישה נובעת מחשש גובר והולך בירושלים כי טראמפ עלול לקדם עסקה בעייתית מול איראן בשיחות הצד המתנהלות בעומאן. נתניהו הגיע למסקנה שאי אפשר לחכות".

כתבנו המדיני הוסיף כי ייתכן והנסיעה היא חלק ממהלך הטעיה אסטרטגי לקראת פעולה צבאית קרובה. לדבריו, "ניסיון העבר מלמד כי כשהשניים מתואמים, התוצאות הן היסטוריות – אך כרגע נתניהו פועל כדי לוודא שטראמפ לא יתפתה לעסקה שתשאיר לאיראן יכולות גרעיניות".
דוקטרינת "אפס אורניום": 7 דרישות הברזל
כפי שפרסמנו לראשונה ישראל הציבה רשימת תנאים בלתי מתפשרת שנתניהו הציג היום בחדר הסגלגל:
- ביטול טוטאלי של פרויקט הגרעין האיראני.
- אפס העשרה – איסור מוחלט על העשרה של גרם אחד של אורניום על אדמת איראן.
- פירוק תשתיות – השמדת כל הצנטריפוגות ויכולות הייצור.
- הוצאת החומר – העברת כל מלאי האורניום הקיים למדינה שלישית.
- הגבלת טווח הטילים – צמצום טווח הטילים הבליסטיים ל-300 ק"מ בלבד (כדי להוציא את ישראל מטווח פגיעה).
- פירוק הציר השיעי – הפסקת המימון והחימוש לחיזבאללה, חמאס והחות'ים.
- פיקוח צמוד וחודרני – בכל מקום ובכל זמן, ללא הגבלות.
איראן בלהבות: הטבח הגדול ביותר בהיסטוריה
הפגישה מתקיימת על רקע דיווחים מזעזעים מאיראן, כאשר בשבועות האחרונים המשטר האיראני ביצע טבח המוני ב-31 פרובינציות כדי לדכא את ההתקוממות העממית. דיווחים מצביעים על נתון בלתי נתפס של 30,000 עד 50,000 הרוגים בתוך שבועות, עם גופות המוטלות בסמטאות בערים המרכזיות.

הנשיא הזהיר את חמינאי בבוטות: "אם תפגעו באמריקאים או באינטרסים שלנו – נפוצץ אתכם מעל פני האדמה". כתבנו המדיני תמיר מורג ציין כי טראמפ רואה במחאות באיראן הזדמנות לשינוי משטר, דבר שנתניהו מנסה למנף כדי להגביר את הלחץ הצבאי האמריקאי.
משקל ההיסטוריה: הברית שהוכיחה את עצמה
הפגישות הנוכחית היא חלק משורת פסגות קודמות שישנו את פני המזרח התיכון בשנה האחרונה מאז תחילת כהונתו השנייה של הנשיא טראמפ. ממנהיג מדינה ראשון שהוזמן לבית הלבן בכהונתו השנייה של טראמפ, דרך הפגישה חסרת התקדים בכנסת, הנושאים שעמדו במוקד כל שיחה, קבעו סדר יום מדיני-גלובאלי שהשפיעו לא רק על עתידה של ישראל.

פברואר 2025: החזרה לחדר הסגלגל
המסע החל בוושינגטון ב-4 בפברואר, לאחר שהנשיא טראמפ נבחר לכהונה השנייה, ושישראל חוותה ניכור מצד ממשל ביידן. טראמפ, שהיה נחוש להפגין עוצמה מיד עם כניסתו לתפקיד, העניק לנתניהו את מה שכינו הפרשנים "צ'ק פתוח" צבאי, כאשר האחרון היווה מנהיג מדינה ראשון שביקר בבית הלבן בכהונתו השנייה של טראמפ.

בפגישה זו הוסכם על הגברת הלחץ המקסימלי על איראן ומתן אור ירוק לצה"ל לסיים את המערכה בעזה. טראמפ הצהיר: "יש לך את החבר הכי טוב שהיה אי פעם בבית הלבן. אנחנו ננצח את המלחמה ונביא את השלום".
אפריל 2025: פריצת הדרך עם סטיב ויטקוף
הנסיעה לוושינגטון באפריל 2025 הייתה מהלך דיפלומטי חריג ובהול. נתניהו שהה בביקור רשמי בבודפשט אצל ויקטור אורבן, אך קטע אותו וטס ישירות לארה"ב בעקבות שני אירועים שהדליקו נורות אדומות בירושלים: הטלת המכסים הגלובליים של טראמפ והדיווחים על ערוץ שיחות ישיר שפתח הבית הלבן מול איראן.

בפגישתם השנייה באפריל, המתח הכלכלי סביב המכסים העולמיים של טראמפ חדר לחדר הסגלגל, אך המנהיגים הצליחו להחריג את ישראל תמורת התקדמות בעסקת חטופים. הלחץ הניב פרי: שחרורם של 25 חטופים בתיאום השליח המיוחד סטיב ויטקוף. נתניהו הצהיר בתום הפגישה: "לאיראן לא יהיה נשק גרעיני לעולם, נקודה".
יולי 2025: התקיפה באיראן והנאום בקונגרס
הקיץ של 2025 עמד בסימן הסלמה וניצחון. הפגישה נערכה שבועות ספורים לאחר המערכה "עם כלביא" ביוני, שבו הושמדו מתקני הגרעין והטילים הבליסטיים של איראן. נתניהו וטראמפ חגגו את "הניצחון הגדול", ונתניהו אף העניק לטראמפ מזוזה עשויה מרסיסי טיל איראני, זאת כהודיה על עמידתו לצד ישראל והתקיפה על מתקן הגרעין בפורדו.

ראש הממשלה נתניהו אמר לאחר הפגישה: "שוחחנו על ההשלכות והאפשרויות של הניצחון הגדול שהשגנו על איראן. נפתחות כאן הזדמנויות להרחבת מעגל השלום והסכמי אברהם".
ספטמבר 2025: חשיפת תוכנית 20 הנקודות
בספטמבר נחשף בבית הלבן המתווה לסיום המלחמה. נתניהו נתן את הסכמתו העקרונית לתוכנית הכוללת פירוז מלא של עזה והקמת "מועצת שלום" בינלאומית. טראמפ הבטיח: "חמאס ישחרר את כולם תוך 72 שעות או שירגיש את כל כוחה של אמריקה".

לאחר הפגישה בין הנשיא וראש הממשלה, הוכרז ההסכם עם חמאס באופן רשמי. מעט לאחר מכן, אכן נחתם ההסכם וחמאס שחרר 20 חטופים חיים ואת כל החטופים החללים שנותרו – מלבד אחד: רן גואילי.
אוקטובר 2025: הרגע ההיסטורי בכנסת
ביקור בזק של טראמפ בישראל באוקטובר סימן את תחילת הפסקת האש. בנאום דרמטי בכנסת, הכריז טראמפ על השגת השלב הראשון של ההסכם. הביקור הסתיים בשחרורם של 20 חטופים חיים ואת החטופים החללים מלבד האחרון השנותר – רן גואילי, רגע שנתניהו הגדיר כ"שחר של יום חדש למזרח התיכון".

במהלך הביקור, ראש הממשלה הצהיר כי יגיש את מועמדותו של הנשיא טראמפ לקבלת פרס ישראל, זאת בשל התרומה שלו למדינה ולשחרור החטופים. בפגישה הנוכחית, השר קיש הודיע לנשיא כי אכן יקבל את הפרס.
דצמבר 2025: שלב ב' בעסקה עם חמאס
הנשיא טראמפ קיבל את פניו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בכניסה לאחוזתו במאר א-לאגו, והשניים סיפקו הצהרה לתקשורת, שבה אמר טראמפ כמה אמירות משמעותיות. על תמונת מצב העסקה עם חמאס אמר: "מתכוונים לעבור לשלב ב', אבל חמאס חייב להתפרק מנשקו – וזה צריך לקרות מהר".

הנשיא הודה על הבחירה בו לקבלת פרס ישראל לשלום. טראמפ הדגיש כי חמאס צריך להתפרק מנשקו בטווח זמן קצר, וכי אם לא יעשה זאת, המדינות הערבות להסכם הפסקת האש ישימידו אותו, באשר לאחריות הישראלית אמר כי "ישראל עמדה בתוכנית ב-100%". על איראן אמר הנשיא: "השלכות של סבב נוסף עם איראן יהיו יותר עוצמתיות מבעבר".
אנחנו עושים מאמץ גדול לאתר את בעלי הזכויות בצילומים. השימוש ביצירות שבעל הזכויות בהן אינו ידוע או לא אותר נעשה לפי סעיף 27א ל"חוק זכויות יוצרים". אם זיהיתם צילום ואתם בעלי הזכויות בו נא לפנות ל[email protected].
