מיליוני משתמשי טלגרם ברוסיה חוו שיבושים קשים בתפקוד האפליקציה בימים האחרונים. על פי פרסום ב'וושינגטון פוסט' נראה כי אין זו תקלה אלא מהלך מכוון של הרשויות להעביר את הציבור לאפליקציה ממשלתית המאפשרת מעקב הדוק אחר אזרחי המדינה.

הרשיות ברוסיה הודיעו שהם החלו בהגבלה מדורגת של טלגרם תחת התירוץ שהאפליקציה משמשת לטרור ופשיעה, אבל על פי הפרסום נראה כי הם רוצים שליטה, ובמקום לחסום את האפליקציה לגמרי – צעד שנכשל בעבר ב-2020 ועורר לעג כלפי השלטונות – רוסיה בחרה בשיטת ה"האטה".
על פי הפרסום, הרעיון הוא להפוך את השימוש באפליקציה לסיוט טכני. כשהמשתמש הממוצע יראה שטלגרם לא עובד, הממשלה תחכה לו עם חלופה מוכנה: פלטפורמה חדשה בגיבוי המדינה בשם 'Max' – המציעה הודעות, תשלומים ושירותים ממשלתיים, אבל יש לה "בונוס" אחד: הממשלה יכולה לראות כל מה שכתוב שם.

כתבים צבאיים רוסים יצאו נגד המהלך, וטענו שחסימת טלגרם תפגע ביכולת של מוסקבה למצוא ולהפעיל אנשים מתוך אוקראינה שיבצעו משימות עבורה. לדבריהם, המעבר לאפליקציה שאיש מחוץ לרוסיה לא משתמש בה, ינתק את המדינה מהיכולת להשפיע על דעת הקהל בעולם.
פאבל דורוב, המייסד של טלגרם, שכבר איבד בעבר את הרשת החברתית הקודמת שהקים כי סירב לשתף פעולה עם השלטונות, הגיב בחריפות: "רוסיה מנסה לאלץ את אזרחיה לעבור לאפליקציה שנבנתה למעקב וצנזורה פוליטית".

המלחמה נגד טלגרם היא רק עוד שלב בבניית "חומת אש" שתבודד את האזרחים מהעולם. אם בעבר האינטרנט היה המקום שבו האזרחים יכלו לברוח מהתעמולה של הטלוויזיה הממלכתית, כעת נראה שהמדינה מנסה להשתלט גם על המרחב הזה.
השאלה שנותרה פתוחה היא: האם הציבור הרוסי יסכים לעבור ל'כלוב הזהב' של אפליקציית 'Max', או שיימצאו דרכים טכנולוגיות לעקוף שוב את משטר האינטרנט של פוטין?
