תושבי היישוב ניצן, הממוקם בין אשקלון לאשדוד ובו מתגוררים רבים ממפוני גוש קטיף, חיים בחודשים האחרונים תחת מציאות ביטחונית בלתי נסבלת. בשיחה עם C14, מתארת תושבת המקום תמונת מצב של הפקרות מוחלטת, כאשר שבטים בדואים משתלטים על השטחים הסמוכים ליישוב, והפשיעה הפלילית משתוללת באין מפריע.
שיא חדש נרשם אתמול (שלישי), כאשר משאיות פרקו עדרים של צאן, כבשים ועיזים במרחק של מטרים ספורים בלבד מבתי התושבים. "המשאיות הגיעו והורידו את הצאן ממש מחוץ לבית שלי, במרחק של 50 עד 100 מטרים", מספרת התושבת בשיחה עם C14. "אנחנו רואים אותם רועים ממש צמוד ליישוב. זה מרגיש כמו מצור".
"זה לא בשדות המרוחקים, זה ממש כאן, מחוץ לחלון", מספרת תושבת היישוב ל-C14. "ראיתי בעיניים שלי שתי משאיות מגיעות ומורידות את הצאן במרחק של 50 עד 100 מטר מהבית שלי. הם מסתובבים כאן, משקיפים על הבתים, בוחנים את השטח, וכל זה קורה בחסות המועצה".

הזעם בקרב התושבים התפרץ כאשר פנו למועצה האזורית חוף אשקלון בניסיון להבין את פשר המחדל. התשובה שקיבלו השאירה אותם המומים: במועצה טענו כי המרעה נעשה "באישור" ובתיאום עם רשות הטבע והגנים.
"זה פשוט הזוי ומנותק מהמציאות", אומרת התושבת בכעס. "איך ייתכן שיישוב שסובל מפריצות על בסיס יומיומי – גניבות אופניים, רכבים ופריצות לתוך בתים – מקבל תשובה שהמציאות הזו 'מאושרת'? בעצם נותנים להם לגיטימציה להיות פה, על הגדרות שלנו, בזמן שהמשטרה מפחדת להתעסק איתם".
התושבים מתארים תחושת הפקרות ביטחונית ומוסר כפול מצד הרשויות. "אם תושב כאן, ממפוני גוש קטיף שגרים בקרווילות כבר 20 שנה, רק יעז לבנות פרגולה – המועצה תגיע תוך עשר דקות להרוס. אבל כשמביאים משאיות של צאן ורועים בדואים ש'מתנחלים' לנו מול העיניים ומהווים פוטנציאל מודיעיני לגנבים – זה עובר בשתיקה ואפילו באישור".

המציאות הזו הופכת למפחידה עוד יותר על רקע שירות המילואים של רבים מתושבי המקום. "בעלי היה במילואים כמעט שנתיים, ואני מוצאת את עצמי לבד בלילה, בידיעה שמימיני ומשמאלי פרצו לשכנים", משחזרת התושבת את הפחד. "עכשיו, כשהם נמצאים פה 'באישור' ממש מתחת לאף שלנו, תחושת הביטחון נשחקת עד דק. זו רשלנות פושעת".
ממועצה אזורית חוף אשקלון נמסר: "נושא הרעייה בשטחים הפתוחים אינו באחריות המועצה האזורית חוף אשקלון. הנושא מוכר, ומאושר ע"י רשות הטבע והגנים, אשר מעניקים אישורי מרעה לרועי צאן לעדרים, וזאת כדי למנוע שריפות חורש במהלך חודשי הקיץ החמים. מג"ב בשיתוף השיטור הקהילתי של חוף אשקלון מסיירים באזור על מנת למנוע זליגה לתוך היישוב, למנוע הסתובבות של בע"ח שאינם מאושרים וכך גם שוהים בלתי חוקיים, באמצעות בדיקה של אישורי רעייה ופיקוח בשטח. בנושא הטענה לגניבות ביישוב, המועצה בקשר עם משטרת ישראל לתגבור סיורים ביישוב".
מרשות הטבע והגנים נמסר בתגובה: "בקשות למרעה מוגשות לוועדת השכרות המאשרת הכנסת צאן לרעייה גם בשטחי שמורות וגנים באישור רשות הטבע והגנים. רועה הצאן המדובר הכניס את עדר העזים והכבשים לשטח שמורת הטבע חולות ניצנים לאחר שקיבל את אישור הועדה ובהתאם לכללים. בשטחי השמורה מתקיים מרעה מזה שנים רבות, לא ברור הקשר הלוגי שנעשה בין רועה הצאן שהגיע רק אתמול לבין הפריצות עליהן מעידים התושבים.
"יש לציין כי רעיית צאן בשטחי שמורות הטבע מסייעת בהפחתת השריפות, בניהול ממשק הצומח סביב היישובים והערים וכן תורמת לאיזון אקולוגי. בשמורת הטבע חולות ניצנים, לרעייה יש חשיבות בשימור מטרות השמורה – הנעת החולות וקיום מגוון המינים הנסמכים על החול הנודד. לגבי גניבות באזור – יש לפנות למשטרת ישראל".
