ארצות הברית מגבשת מתווה לפיו ארגון הטרור חמאס יוכל לשמור על הנשק הקל שברשותו, כך מסרו אתמול (שלישי) גורמים המעורים בפרטים לעיתון "וול סטריט ג'ונל".

לפי הדיווח, מדובר בטיוטה אמריקנית שטרם נמסרה לארגון הטרור הרצחני, ואשר צפויה להיות מוצגת בפניו רק בשבועות הקרובים. הגורמים הדגישו כי המתווה עדיין נמצא בשלבי גיבוש, וכי פרטיו עשויים להשתנות או להופיע בנוסחים שונים.
על פי ההצעה המתגבשת, חמאס יידרש למסור את כלל אמצעי הלחימה המשמעותיים יותר, ובהם נשק כבד, רקטות ואמצעים מתקדמים נוספים. עם זאת, בשלב הראשון, ארגון הטרור יורשה להמשיך ולהחזיק בחלק מהנשק הקל שברשותו, כזה שעלול לפגוע בכוחות בשטח.

עוד עולה מהדיווח כי טרם הובהר מי אמור לקבל את הנשק שחמאס יידרש למסור, כיצד יתבצע תהליך הפירוז בפועל, ומה יהיה לוח הזמנים המדויק ליישומו. לפי ההצעה, מדובר בתהליך הדרגתי שעשוי להימשך חודשים ואף מעבר לכך.
שירה אפרון, יו"ר מדיניות ישראלית במכון המחקר ראנד האמריקאי, קבעה כי "הפירוז הוא אבן היסוד של הכול. אם זה לא יקרה, אנו עלולים להגיע לשתי עזות, אחת בשליטת ישראל והשנייה בשליטת חמאס, או לחזרה למלחמה כוללת".

בתוך כך, גורמים בישראל מעריכים כי חמאס עדיין מחזיק בעשרות אלפי כלי נשק, וכי חלק משמעותי ממערכת המנהרות התת קרקעיות ברצועה נותר על כנו. מלשכת ראש הממשלה לא נמסרה תגובה לדיווח.
