דיווח דרמטי שפורסם היום (שלישי) בסוכנות הידיעות בלומברג חושף כי ונצואלה החלה לשלוח נפט לישראל, לראשונה מזה למעלה מעשור. לפי נתוני מעקב אוניות ומקורות המעורבים בעסקה, המיכלית "Pacific Pearl", המניפה דגל פנמה, הועמסה בנמל חוסה (Jose) בוונצואלה בכמיליון חביות נפט גולמי כבד מסוג "Merey 16", ויעדה הסופי הוא נמל אילת.

המהלך נתפס כהפתעה גדולה במערכת הבינלאומית, לאור העובדה שלישראל ולוונצואלה אין יחסים דיפלומטיים רשמיים מאז שנת 2009, אז ניתק הנשיא דאז הוגו צ'אבס את הקשרים בעקבות מבצע "עופרת יצוקה".
בשנים האחרונות, תחת שלטונו של ניקולס מדורו, המשיכה ונצואלה להשמיע רטוריקה חריפה נגד ישראל, אך נראה כי אינטרסים כלכליים ודרישות שוק האנרגיה העולמי הובילו לשינוי כיוון.

מקורות בשוק האנרגיה מציינים כי ישראל מחפשת לגוון את מקורות הנפט שלה לאור חוסר היציבות בנתיבי השיט בים האדום והחשש מפגיעה באספקה מהמפרץ. מנגד, ונצואלה זקוקה נואשות למזומנים וללקוחות חדשים שיכולים לשלם במטבע חוץ, במיוחד כעת כשהיא מנסה לשקם את תעשיית הנפט המקרטעת שלה תחת משטר הסנקציות האמריקאי.
הדיווח בבלומברג מדגיש כי העסקה לא הייתה יוצאת אל הפועל ללא ידיעה, ואולי אף הסכמה שבשתיקה, מצד הממשל בוושינגטון. נכון לעכשיו, ארה"ב מאפשרת הקלות מסוימות בסנקציות על ונצואלה (דרך רישיונות לחברות כמו 'שברון'), ונראה כי האספקה לישראל נכנסת תחת המטריה של "ביטחון אנרגטי" לבעלות בריתה של ארה"ב.

גורם רשמי במשרד החוץ האמריקאי סירב להגיב רשמית לעסקה הספציפית, אך ציין כי "ארה"ב תומכת בצעדים המחזקים את חוסנה האנרגטי של ישראל".
משמעות עבור המשק הישראלי
עבור בתי הזיקוק בישראל, הנפט מוונצואלה נחשב ל"כבד" יותר מהנפט האזרי או הקזחי המיובא בדרך כלל, אך הוא זול משמעותית ויכול לשמש כתוסף חיוני בתמהיל הזיקוק. הגעת המיכלית לאילת תאפשר הזרמת נפט דרך קו צינור אילת-אשקלון (קצא"א) ישירות למרכזי הזיקוק בצפון ובדרום.

מומחים פוליטיים מעריכים כי מדובר ב"דיפלומטיית נפט" שקטה. בעוד שהצהרות פומביות על חידוש יחסים עדיין לא נראות באופק, עצם קיום המסחר הישיר מעיד על ערוץ תקשורת פעיל בין ירושלים לקראקס. עם זאת, בטהרן – בעלת ברית קרובה של מדורו – עוקבים בדאגה אחר המהלך, שנתפס כסדק בציר "ההתנגדות" הכלכלי שהקימו איראן וונצואלה בשנים האחרונות.
