פרסמנו הערב (שלישי) בחדשות 14: כל עיני העולם נשואות למחר, לפסגה הצפויה בוושינגטון בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. הפגישה עשויה להוביל להכרעה דרמטית: תקיפה אמריקנית רחבה ועוצמתית באיראן, או המשך המשא ומתן עם המשטר בטהרן.

לקראת הפגישה, באיראן לא מחכים להתפתחויות. מזכיר המועצה לביטחון לאומי של איראן, עלי לאריג'אני, הגיע היום לעומאן וצפוי להמריא בהמשך לקטאר. מטרת המהלך ברורה: גיוס מדינות האזור להפעלת לחץ על וושינגטון להמשיך במסלול הדיפלומטי ולבלום תקיפה צבאית.
במקביל למאמצים המדיניים, בטהרן נערכים גם לתרחיש של עימות. באיראן מבינים שתקיפה יכולה להגיע בכל רגע, בדיוק כפי שקרה ערב מבצע "עם כלביא", אז התנהלו שיחות עם האמריקנים במקביל להיערכות צבאית. בהתאם לכך, ההנהגה האיראנית מחדדת עמדות ומשדרת מסר של מוכנות מלאה.

מפקד צבא איראן, אמיר חאתמי, הגדיר זאת כך: "כיום זירת ההגנה וזירת הדיפלומטיה הן זירה אחת, שבה מגינים על עצמאות המדינה, על שלמותה הטריטוריאלית, על טובת הציבור ועל שלום וביטחון המדינה והאזור. אנחנו עושים זאת בכל כוחנו, כל אחד באמצעות הכלים שבידו".
גם חיל האוויר האיראני משדר מוכנות. מפקד חיל האוויר של צבא איראן, בהמן בהמרד, הצהיר: "מדינתנו נמצאת ברמה גבוהה של מוכנות הגנתית. מוכנות שהיא תוצאה של תכנון מתמשך, שדרוג כולל של היכולות וניצול מושכל של ניסיון העבר".

האיומים אינם מופנים רק כלפי ישראל. דובר משרד החוץ האיראני, אסמאעיל בקאא'י, הבהיר כי מבחינת טהרן, כל פעולה ישראלית תיחשב למהלך מתואם עם וושינגטון: “הניסיון מלמד שכל פעולה שתבוצע מצד המשטר הציוני אינה יכולה להתבצע ללא תיאום ושיתוף פעולה עם ארצות הברית. לכן, במקרה של תוקפנות כזו, תגובתה של איראן תהיה תגובה מרתיעה ומצערת עבור התוקפים".
בכתבות שפורסמו בכלי תקשורת המזוהים עם המשטר האיראני, מציירים בטהרן את המזרח התיכון כולו כמפת מטרות אחת גדולה. ישראל מוצגת כבסיס האמריקני המרכזי באזור, ולצידה שורת בסיסים אמריקניים במפרץ, בעיראק, בסוריה ובטורקיה.

המסר ברור: עימות עתידי, אם ייפתח, לא יוגבל לזירה אחת בלבד.
בצד האמריקני, ניכרת היערכות מקבילה. על פי תמונות לוויין שפורסמו היום, בבסיס מוואפק אל-סולטי בירדן הוצבו מערכות הגנה אמריקניות מסוג THAAD, כחלק מהיערכות לאפשרות של הסלמה אזורית.
בתוך כך, באיראן מוטרדים גם מתרחיש של פעילות קרקעית. על פי פרסומים במערב, במתקן הגרעין באספהאן נאטמו כניסות למתחמי מנהרות, ייתכן מחשש לפשיטה או לפעולה ממוקדת נגד תשתיות גרעין.

נכון לעכשיו, לא נקבע סבב שיחות נוסף בין איראן לארצות הברית. בינתיים, שני הצדדים מתאמים עמדות, בוחנים תרחישים וממתינים לרגע שבו תתקבל ההחלטה שתכריע בין דיפלומטיה לעימות.
אנחנו עושים מאמץ גדול לאתר את בעלי הזכויות בצילומים. השימוש ביצירות שבעל הזכויות בהן אינו ידוע או לא אותר נעשה לפי סעיף 27א ל"חוק זכויות יוצרים". אם זיהיתם צילום ואתם בעלי הזכויות בו נא לפנות ל[email protected].
