accessibility-icon
share-icon
מתוך שידורי ערוץ 14

איראן במתח - ומסמנת קווים אדומים לפני פגישת נתניהו וטראמפ

אדם מיכלשווילי

אדם מיכלשווילי

כג שבט ה'תשפו (10.02.26)

11

49

like

1

dislike

איראן משדרת פאניקה לקראת פגישת נתניהו-טראמפ, ומזהירה את ארה"ב שלא להיכנע ללחצים חיצוניים • דובר משרד החוץ בטהרן הבהיר כי השליחים האמריקנים צריכים לפעול באופן עצמאי • במקביל, איראן הודיעה שתעצור חשיפות ביטחוניות כדי לשמר "אפקט הפתעה", וחסמה את פתחי אתר הגרעין באספהאן • ארה"ב מצידה ממשיכה להזרים כוחות לאזור ומבצעת תרגולי תקיפה אווירית בשמי המפרץ


איראן משדרת דריכות גבוהה לקראת פגישת הפסגה שתיערך השבוע בוושינגטון בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. ברקע – שורת מסרים מאיימים, צעדים צבאיים בשטח, ועצירת חשיפות ביטחוניות "משיקולי הפתעה".

נתניהו וטראמפ יקבעו את עתידו של המשטר האיראני

נתניהו וטראמפ יקבעו את עתידו של המשטר האיראני

42
10.02.26|אדם מיכלשווילי

דובר משרד החוץ של איראן התייחס מוקדם יותר היום למגעים שמתנהלים בין טהראן לוושינגטון, וקרא לארה"ב "לנהוג באחריות עצמאית, ולא להיכנע ללחצים חיצוניים", במרומז – ישראל. לדבריו, "זו האחריות של שליחי ארה"ב לפעול לפי האינטרס האמריקני, ולא להתיישר לפי רצון של גורמים זרים".

maximize-image
images-count4+
וויטקוף וקושנר בסבב השיחות מול איראן לצידו של שר החוץ של עומאן | צילום: רשתות ערביות

גורמים מדיניים בישראל ציינו בימים האחרונים כי נתניהו מתכוון להציג בפגישה עם טראמפ תדרוך מודיעיני נרחב על איראן – ובפרט על תכנית הגרעין, מערך הטילים, מעורבות המשטר בארגוני טרור וההתנהלות מול המפגינים באיראן. בטהראן, כך נראה, נערכים לכך.

טהראן עוצרת חשיפות – כדי לשמר "הפתעה"

במקביל למסרים הדיפלומטיים, גם המסרים הצבאיים לא איחרו לבוא: דובר משרד ההגנה של איראן הודיע כי הוחלט להפסיק, עד להודעה חדשה, את פרסום ההישגים הביטחוניים של המדינה. זאת כדי "לשמר את אפקט ההפתעה מול האויב", כהגדרתו. מדובר, בין היתר, בפיתוחים חדשים של טילים, כטב"מים ומערכות לחימה – שלעת עתה לא יוצגו לציבור.

maximize-image
images-count4+
טילים איראנים, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

גורמים במערב מעריכים כי מדובר בצעד שנועד להרתיע ולהציב קו אדום פסיכולוגי כלפי האפשרות של פעולה צבאית – ישראלית או אמריקנית – נגד תשתיות הגרעין של המשטר.

על פי תצלומי לוויין עדכניים שפורסמו אמש על ידי המכון האמריקני למדע ולביטחון בינלאומי (ISIS), איראן ביצעה שינוי דרמטי באתר הגרעין התת-קרקעי באספהאן: פתחי המנהרות המרכזיים כוסו בעפר, חלקם נמחקו כליל מהמפה – ולפי ההערכות מדובר בצעד שמטרתו להקשות על תקיפה אווירית או חדירה קרקעית של כוחות מיוחדים.

תצלומי לווין חושפים: איראן אוטמת את פתחי המתקן הגרעיני באיספהאן
maximize-image
images-count4+
צילום: ISIS
תצלומי לווין חושפים: איראן אוטמת את פתחי המתקן הגרעיני באיספהאן
maximize-image
images-count4+
צילום: ISIS
תצלומי לווין חושפים: איראן אוטמת את פתחי המתקן הגרעיני באיספהאן
maximize-image
images-count4+
צילום: ISIS

המכון מעריך כי המנהרות נועדו לאחסון אורניום מועשר ברמה גבוהה – ובשל כך, חסימתן משדרת היערכות לתרחיש תקיפה, כמו גם ניסיון לסבך כל תמרון אפשרי נגד האתר.

טורקיה: "העברנו אזהרה לאיראן בשם ארה"ב"

שר החוץ הטורקי הקאן פידאן חשף אתמול כי במהלך "מלחמת 12 הימים" בחודש יוני, קיבלה טורקיה שיחה בהולה מוושינגטון: "שר החוץ של ארה"ב התקשר וביקש שנמסור לאיראן – 'תתכוננו, בתוך שעות הכול עשוי להשתנות'".

לדבריו, המסר הועבר מיידית למקביליו בטהרן, שהופתעו מהאזהרה, מאחר ש"נקבע מועד לפגישה מדינית". בריאיון לרשת CNN Turk, הדגיש פידאן כי ייתכן שהפעם המצב יהיה שונה: "אנחנו עושים כל שביכולתנו כדי למנוע אסון".

החשיפה עוררה תגובות חריפות בארה"ב – הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם, המקורב לטראמפ, תקף את טורקיה, מצרים וקטאר: "מי שחושב ששימור האייתוללות בשלטון זו אפשרות לגיטימית – חי באשליות".

במקביל לכל ההתפתחויות – ארה"ב ממשיכה לתגבר את כוחותיה במזרח התיכון. שישה מטוסי F-35 ו-שלושה מטוסי תדלוק כבר בדרכם לאזור, והאמריקנים מתרגלים תדלוק אווירי והפעלת להקי תקיפה גדולים בשמי המפרץ. גורמי ביטחון ישראליים מעריכים כי מדובר ב"ישורת האחרונה" לקראת אפשרות של מהלומה צבאית – אם וכאשר יינתן האות המדיני לכך.

אנחנו עושים מאמץ גדול לאתר את בעלי הזכויות בצילומים. השימוש ביצירות שבעל הזכויות בהן אינו ידוע או לא אותר נעשה לפי סעיף 27א ל"חוק זכויות יוצרים". אם זיהיתם צילום ואתם בעלי הזכויות בו נא לפנות ל[email protected]

עקבו אחרינו גם ב-Google News