accessibility-icon
share-icon
צילום: אבשלום ששוני, פלאש90

סקר "שבע" חושף מה באמת חושבים מצביעי האופוזיציה על ההפגנות

דסק C14

דסק C14

כא שבט ה'תשפו (08.02.26)

17

55

like

1

dislike

שלוש שנים לאחר שיא המחאה נגד הרפורמה המשפטית, סקר מיוחד של שלמה פילבר עבור התוכנית "שבע" מציג תמונת מצב מפתיעה בקרב מצביעי האופוזיציה • הנתונים מגלים פער אדיר בין השמאל העמוק למרכז, עייפות מההפגנות ברחובות ורוב ברור שמעדיף הידברות על פני "שריפת המדינה" במידה והימין ינצח שוב • הנתונים המלאים


האם הציבור שהתנגד לממשלה התפכח? סקר מקיף שנערך על ידי שלמה פילבר ומכון "דיירקט פולס", ושודר הערב (ראשון) בתוכנית "שבע" בהגשת יהודה שלזינגר ויעקב ברדוגו, צולל לעומק עמדותיהם של מצביעי מפלגות האופוזיציה. הסקר מנפץ כמה מהמיתוסים סביב המחאות נגד הרפורמה המשפטית.

maximize-image
פעילי "אחים לנשק" בהפגנות נגד הרפורמה המשפטית | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

מי באמת יצא לרחובות? המיתוס מול המציאות

אחת הטענות המרכזיות שליוו את ימי המחאה הסוערים הייתה שמדובר בהתקוממות עממית חוצת מגזרים. אולם, הנתונים החדשים חושפים תמונה שונה לחלוטין: הגרעין הקשה של המחאה היה ונשאר השמאל המובהק. על פי הסקר, שיעור ההשתתפות האקטיבית הגבוה ביותר נרשם בקרב מצביעי מרצ (80%) ומצביעי העבודה (53%). לעומת זאת, בקרב מפלגות המרכז והימין הרך שנמצאות באופוזיציה, ההתלהבות לצאת לרחובות הייתה נמוכה משמעותית: רוב מוחלט של מצביעי המחנה הממלכתי (66%) ומצביעי ישראל ביתנו (67%) בחרו להישאר בבית ולא לקחת חלק בהפגנות, כאשר גם בקרב מצביעי יש עתיד – פחות ממחצית (46%) מעידים על עצמם שהשתתפו במחאות באופן פעיל.

סקר שבע

תחושת החמצה: הרוב סבורים שההצלחה חלקית בלבד

במבט לאחור, שלוש שנים אחרי, נראה כי בקרב מתנגדי הרפורמה לא נרשמת תחושת ניצחון, אלא בעיקר תחושת החמצה ובלבול. לשאלה האם המחאה הצליחה להשיג את יעדיה, הרוב המכריע של הנשאלים (73%) השיבו כי ההצלחה הייתה "חלקית בלבד". רק קומץ של 6% סבורים שהמחאה נחלה הצלחה גדולה. הנתון המעניין מגיע דווקא מכיוון המצביעים של ליברמן והמפלגות הערביות, שם נרשמו אחוזי פסימיות גבוהים במיוחד – כמחצית מהם סבורים שהמחאה נכשלה לחלוטין. מה שמעיד על הפער בין ההבטחות הגדולות שפוזרו באולפנים לבין התוצאות בשטח כפי שהן נתפסות על ידי הציבור.

הנתון הדרמטי: הציבור אומר "לא" להמשך הכאוס

החלק המשמעותי ביותר בסקר עוסק בתרחיש העתידי: מה יקרה אם גוש הימין ינצח שוב בבחירות ויבקש לקדם את מדיניותו? כאן נחשף השבר האמיתי באופוזיציה. בעוד שהנהגת המחאה לעיתים עדיין משדרת קו לוחמני, הציבור עצמו עייף מהמלחמות הפנימיות. רוב של 55% מכלל מצביעי האופוזיציה סבורים כי במקרה כזה יש לחתור להסכמות ולשיתוף פעולה, ורק 45% תומכים בחזרה למחאות באותו היקף.

סקר שבע

פילוח הנתונים לפי מפלגות מחדד את הדילמה של מנהיגי המרכז: בעוד שבשמאל (מרצ והעבודה) הרוב עדיין תומך במחאה בכל מחיר, בקרב מצביעי המחנה הממלכתי של בני גנץ התמונה הפוכה – 65% מעדיפים הסכמות ופשרה. גם בקרב מצביעי ליברמן נרשם רוב מוחץ של 75% התומך בהידברות. הנתון המפתיע ביותר מגיע ממצביעי יש עתיד, שם המפלגה חצויה כמעט בדיוק באמצע (49% בעד הסכמות מול 51% בעד מחאה), מה שמעמיד את יאיר לפיד בפני דילמה אסטרטגית קשה מול הבייס שלו, שחלקו הגדול כבר לא מעוניין ב"שריפת המועדון".

ניתוח הנתונים נערך בידי שלמה פילבר, על בסיס נתוני מדגם של אזרחי ישראל המונה 644 נדגמים שנאספו ב-5 לפברואר 2026.

עקבו אחרינו גם ב-Google News