סא"ל במיל' עמית יגור, ניתח היום (ראשון) את השיחות הדיפלומטיות בין ארה"ב לאיראן. בריאיון לתוכנית "ישראל הבוקר" טען כי המאמצים הדיפלומטיים מול איראן הם כיסוי להכנות צבאיות מתקדמות.

לדבריו, הממשל האמריקאי כבר קיבל החלטה עקרונית על עימות והמשא ומתן הנוכחי משמש ככלי להשגת לגיטימציה בינלאומית בלבד.
"הפור נפל מזמן"
לדברי יגור, ישנן שתי תפיסות בנוגע לשיחות עם איראן: האחת רואה בהן ניסיון כן למניעת מלחמה, והשנייה רואה בהן תמרון אסטרטגי. "אני תומך באופציה השנייה", הבהיר יגור. "המשא ומתן הוא די פייק. הוא נועד לגייס לגיטימציה ולקנות זמן להכנה של כוחות לקראת מהלך צבאי. להערכתי, הפור נפל די מזמן בממשל בארה"ב שהבין עם מי יש לו עסק".

יגור הביא ראיות מבצעיות בשטח המעידות על סבירות גבוהה לעימות: "ראינו צבירת כוח מאסיבית בסוף השבוע האחרון – עשרות מטוסי תובלה ומטוסי קרב שהגיעו למזרח התיכון". לדבריו, ביקורם של ג'ארד קושנר ואבי ויטקוף על נושאת מטוסים צבאית מיד לאחר סבב שיחות אינו מקרי: "עושים את הקשר בין המשא ומתן לבין הנושא הצבאי. זה מסר משמעותי גם ברמת המסר וגם דה-פקטו".

יגור קושר בין האפשרות למהלך צבאי חיצוני לבין התסיסה הפנימית באיראן. הוא ציין כי למרות השקט היחסי, "המחאה לא דעכה, אלא רק נכנסה לבתים לתקופה כדי לשמור על חיי המפגינים". להערכתו, קיים כעס בציבור האיראני בעקבות "ההרג ההמוני שהיה", וכי מהלך צבאי, אם יתרחש, "נועד לעזור לעם האיראני" להפיל את המשטר.
מאבק בין סדר ישן לסדר חדש
ההיערכות לעימות מתרחשת על רקע מה שהגדיר יגור כ"מאבק איתנים על דמותו של המזרח התיכון". מדובר בעימות בין שני גושים: הגוש השמרני: טורקיה, קטאר, סעודיה ומצרים, השואפות לשמר את המצב הקיים ו"מאוד מפחדות ממה שיקרה אם המשטר באיראן ייפול". הגוש הפרו-מערבי: ישראל, ארה"ב, הודו ואיחוד האמירויות, המקדמות סדר אזורי חדש המבוסס על ציר סחר מזרחי-מערבי.
