"מעולם לא דמיינתי שיהיה מצב שבו לא אהיה באותו הצד של צבא ההגנה לישראל". במילים קשות אלו פותח אייל אשל, אביה של התצפיתנית רוני אשל ז"ל, את הריאיון המטלטל עם ליטל שמש ששודר הערב (מוצאי שבת). אשל, שהפך לאחד הקולות הבולטים במאבק המשפחות השכולות מאז ה-7 באוקטובר, חושף בריאיון פרטים מטרידים על עומק המחדל המודיעיני והמבצעי במוצב נחל עוז.

"אבא, יום אחד זה יקרה"
אשל מתאר את תחושת האשמה שמלווה אותו. לדבריו, בתו רוני וחברותיה לתפקיד התריעו חודשים ארוכים לפני האסון. "רוני ישבה בבית ואמרה: 'אבא, יום אחד זה יקרה. יש התרעות'", משחזר אשל. "ואני, כאחד שנלחם בלבנון, אמרתי לה: 'אל תדאגי, אתם באזור מוגן'. בחרתי להגיד את זה, ולא ידעתי כמה אני חוטא לאמת".
הוא מותח ביקורת חריפה על הדרג הפיקודי שהסתיר, לדבריו, את הסכנה מהחיילים ומהתושבים. "נחל עוז היה אזור השמדה. למה הסתרתם את זה ממני? אם הייתי יודע, אף חיילת לא הייתה נשארת שם".

"תסתדרו לבד" – ההפקרות ברשת הקשר
אשל מתאר את הרגעים בהם הגיע לבסיס נחל עוז תוך כדי הלחימה, מחפש את בתו בין ההריסות, בתקווה שהיא מתחבאת. "הסתובבתי מתוך מחשבה שנכשלתי כאבא, שלא שמרתי עליה", הוא אומר בכאב. אחת הנקודות הכואבות ביותר עליהן מצביע אשל היא תחושת הנטישה בשעות הראשונות של המתקפה. הוא מצטט משפט שנשמע ברשת הקשר באותו בוקר ארור: "תסתדרו לבד, אין לנו כוחות לשלוח אליכם". "זו הבושה של צה"ל ושל המדינה", טוען אשל. "סמכנו והאמנו שמישהו ישמור עליהן, ואף אחד לא היה שם".
המחדל המודיעיני והפועלים בבסיס
במהלך הריאיון, חושף אשל פרטים על רמת המודיעין שהייתה בידי חמאס. "המחבלים ידעו את קוד הכניסה לחמ"ל", הוא קובע נחרצות. "הם ידעו איפה ממוקם הגנרטור. מאיפה היה להם את המידע הזה?". אשל קושר את זליגת המידע לעבודות התחזוקה בבסיסים, וטוען כי גם כיום, שבועות ספורים לפני הריאיון, המשיכו פועלים לעבוד בתוך בסיס נחל עוז. "מישהו תחקר את הפועלים האלה? לא. זו החלטה שרירותית ופסולה".

דרישה לוועדת חקירה ממלכתית
למרות חוסר האמון של חלקים בציבור במערכת המשפט, אשל מתעקש כי רק ועדת חקירה ממלכתית תוכל לספק תשובות אמיתיות. "אנחנו במדינת חוק", הוא מדגיש בפני שמש. "רק לוועדת חקירה ממלכתית יש את הסמכויות והכלים לנבור פנימה ולהגיע למסקנות אישיות. אני רוצה לראות אנשים בכלא".
הוא דוחה את ההצעות לוועדות בדיקה פוליטיות או אחרות ("פריטטי או פתטי"), ומבהיר כי מטרתו אינה פוליטית ("אני לא ימין ולא שמאל, אני פשוט ישר"), אלא תיקון עמוק.
"לו היו מממשים את התוכנית – היו נפגשים בתל אביב"
לקראת סיום הריאיון, אשל מזהיר מפני השאננות ומערער על ההנחה כי המערכת התפכחה מה"קונספציה". "אם חיזבאללה וחמאס היו מוציאים לפועל את התוכניות הסדורות שלהם במקביל באותה שבת בבוקר", הוא מסכם בתחזית מצמררת, "הם היו נפגשים בתל אביב".
