accessibility-icon
share-icon
צילום: רויטרס, שאטרסטוק, פלאש 90, רשתות ערביות
צילום: רויטרס, שאטרסטוק, פלאש 90, רשתות ערביות

פרסום ראשון: אלו הדרישות הישראליות בהסכם בין ארה"ב לאיראן

אליהו עמר

אליהו עמר

כ שבט ה'תשפו (07.02.26)

28

99

like

4

dislike

לקראת נסיעתו הצפויה של ראש הממשלה נתניהו לפגישה עם הנשיא טראמפ בוושינגטון כבר השבוע הדרישות הישראליות לגבי המו"מ המתנהל בעומאן מול איראן נחשפות • הדרישות הדרמטיות בתחום הגרעין מצטרפות לדרישות בלתי מתפשרות גם בתחום הטילים הבליסטיים • לקראת הנסיעה, הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס מחר בשעות אחר הצהריים


ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להיפגש ביום רביעי הקרוב עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בוושינגטון, על רקע חידוש המגעים להסכם גרעין עם המשטר הרצחני באיראן. הערב (מוצאי שבת) ינון מגל פרסם לראשונה את העמדה הישראלית לגבי הדרישות מאיראן במו"מ המתנהל בעומאן. לקראת הנסיעה, הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס מחר בשעות אחר הצהריים.

maximize-image
images-count4+
שר החוץ האיראני עראקצ'י עם שר החוץ של עומאן | צילום: משרד החוץ האיראני

לקראת פגישת טראמפ-נתניהו, עמדת ישראל לגבי הדרישות מאיראן:

1. ביטול טוטאלי של פרויקט הגרעין האיראני

2. אפס העשרה

3. אפס יכולת העשרה

4. הוצאת כל החומר המועשר מאיראן

5. הגבלת טווח הטילים האיראניים ל-300 ק"מ

6. פירוק הציר השיעי

7. פיקוח צמוד, איכותי ואמיתי

maximize-image
images-count4+
האיראנים "נראים מוכנים להסכם יותר מאי פעם", נשיא ארה"ב דונלד טראמפ | צילום: דאטרסטוק

גם מלשכת ראש הממשלה נמסר הערב כי נתניהו מתכוון להדגיש בפני טראמפ את הצורך לכלול בכל הסכם עתידי עם טהראן גם את הגבלת תוכנית הטילים הבליסטיים של איראן, וכן את הפסקת התמיכה של הרפובליקה האסלאמית בארגונים הפועלים במסגרת "הציר האיראני" ברחבי המזרח התיכון.

הפגישה המדינית בין השניים תתקיים ימים ספורים לאחר סבב השיחות שנערך בסוף השבוע בין נציגי איראן לארצות הברית בעומאן, לראשונה מאז העימות הישיר בין ישראל לאיראן ביוני האחרון. טראמפ אמר במהלך סוף השבוע כי השיחות היו "טובות מאוד", והוסיף כי האיראנים "נראים מוכנים להסכם יותר מאי פעם". לדבריו, סבב נוסף של שיחות עשוי להתקיים כבר בשבוע הקרוב, אך הבהיר: "אם לא תהיה עסקה – ההשלכות יהיו קשות מאוד", תוך שהוא מצהיר באופן חד משמעי: "לא נאפשר לאיראן לפתח נשק גרעיני".

maximize-image
images-count4+
טראמפ ונתניהו | צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ.

מנגד, שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י טען כי המו"מ התמקד רק בסוגיה הגרעינית והבהיר: "לא נדון בטילים, ולא בנושאים אזוריים". עוד הדגיש כי איראן אינה מוכנה לדון ב"אפס העשרה" ואמר כי "העשרה היא זכות שאין עליה עוררין". עראקצ'י איים כי כל פעולה צבאית אמריקנית תיענה בתקיפת בסיסים של ארה"ב באזור, אך ציין כי לא ייפגעו מדינות המארחות את הכוחות.

maximize-image
images-count4+
התקיפה האיראנית על הבסיס האמריקני בעיראק | צילום: רשתות ערביות

במקביל למו"מ, נרשמה הסלמה בזירה הכלכלית והצבאית. משרד האוצר האמריקני הטיל סנקציות חדשות על 15 ישויות איראניות ו-14 מכליות שהיו מעורבות לכאורה בסחר נפט בלתי חוקי. בנוסף, הוטלו מכסים של 25% על מדינות שייבאו מוצרים מאיראן, באופן ישיר או עקיף.

יממה לאחר השיחות, ברשת CNN דווח כי סטיב וויטקוף, שליחו המיוחד של טראמפ וחתנו ג'ארד קושנר ביקרו היום (שבת) יחד עם מפקד פיקוד מרכז האמריקני (סנטקום) האדמירל בראד קופר בנושאת המטוסים אברהם לינקולן שממוקמת באזור המפרץ לא רחוק מאיראן.

וויטקוף קושנר ומפקד סנטקום על נושאת המטוסים "אברהם לינקולן"
maximize-image
images-count4+
וויטקוף, קושנר ומפקד סנטקום על נושאת המטוסים "אברהם לינקולן" | צילום: פיקוד מרכז של הצבא האמריקני

מוקדם יותר נכתב בחשבון ה-X של פיקוד מרכז האמריקני: "קבוצת התקיפה של נושאות המטוסים אברהם לינקולן, בליווי שתי ספינות אספקה ​​צבאיות ושתי ספינות חתך של משמר החופים האמריקאי, הפליגה היום יחד בים הערבי כשמטוסים מכנף 9 של נושאות המטוסים טסו מעליהם. שלום דרך כוח!".

עקבו אחרינו גם ב-Google News