accessibility-icon
share-icon
צילום: חיים גולדברג, פלאש 90, רשתות ערביות, שאטרסטוק
צילום: חיים גולדברג, פלאש 90, רשתות ערביות, שאטרסטוק

במקביל למו"מ, באיראן ממשיכים לפזר איומים: "נגיב בעוצמה"

אדם מיכלשווילי

אדם מיכלשווילי

כ שבט ה'תשפו (07.02.26)

17

22

like

2

dislike

נשיא ארה"ב הביע שביעות רצון מסבב השיחות הראשון בעומאן והעריך כי ניתן יהיה להגיע להסכם בקרוב, אך בטהרן הבהירו כי תכנית הטילים והשלוחות במזה"ת אינן על הפרק והזהירו: "התגובה לתקיפה תהיה בבסיסים האמריקניים בכל האזור" • במקביל, ארה"ב הטילה סנקציות חדשות והגבירה את פריסת הכוחות באזור


השיחות בין נציגי ארצות הברית ואיראן התקיימו בסוף השבוע בעומאן, לראשונה מאז סבב הלחימה בין איראן לישראל ביוני האחרון.  נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר במהלך הלילה (בין שישי לשבת) כי "השיחות היו טובות מאוד" וציין ש"האיראנים נראים מוכנים להסכם יותר מאשר בעבר".

לדבריו, סבב נוסף צפוי להתקיים כבר בשבוע הקרוב. טראמפ הדגיש כי "אם לא תהיה עסקה – ההשלכות יהיו קשות מאוד" והבהיר כי "לא יינתן לאיראן לפתח נשק גרעיני".

maximize-image
images-count2+
דונלד טראמפ בוושינגטון | צילום: שאטרסטוק

מהצד האיראני, שר החוץ עבאס עראקצ'י אמר בריאיון לרשת "אל-ג'זירה" כי "השיחות התמקדו רק בנושא הגרעין", והבהיר: "לא נדון בתוכנית הטילים ולא בנושאים אזוריים אחרים". עראקצ'י הוסיף: "אפס העשרה אינו נושא לדיון. העשרה היא זכות שאין עליה עוררין".

בהתייחסות לאפשרות של פעולה צבאית אמריקנית, עראקצ'י הזהיר כי "איראן תגיב נגד בסיסים אמריקניים באזור", אך ציין כי "לא נתקוף את המדינות המארחות".

לדבריו, "כל דיאלוג מחייב הימנעות מאיומים ולחץ. ננהל שיחות רק בנושא הגרעין שלנו".

התקפל? שר החוץ האיראני עבאס ערקצ'י |
maximize-image
images-count2+
שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י | צילום: רשתות ערביות

במקביל לשיחות, משרד האוצר האמריקני הודיע על סנקציות חדשות נגד 15 ישויות איראניות ו-14 ספינות שלטענת האמריקנים היו מעורבות בסחר נפט לא חוקי. בנוסף, הוטלו מכסים בגובה 25% על מדינות שייבאו סחורות מאיראן באופן ישיר או עקיף.

לפי דיווחים בתקשורת האמריקנית, כוחות צבא אמריקניים ממשיכים להתקרב לאזור. נושאת המטוסים "אברהם לינקולן" מתקרבת לים הערבי, לצד ספינות קרב ומשחתות. פיקוד המרכז של צבא ארה”ב פרסם תיעוד מהשייט באזור.

maximize-image
images-count2+
נושאת המטוסים "אברהם לינקולן" | צילום: Shutterstock

בתקשורת האמריקנית דווח כי טראמפ לא נתן בשלב זה הוראה לפעולה צבאית, אך צוין כי בידי ארה"ב יותר מ-450 טילי טומהוק בזירה, המוכנים לשיגור במקרה הצורך.

לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", תצלומי לוויין מצביעים על כך שאיראן החלה לתקן חלק מהמתקנים שנפגעו במלחמת יוני, כולל אתרי טילים ואתרים הקשורים לתוכנית הגרעין. עם זאת, מומחים ציינו כי לא ניתן לקבוע את מצבם הפנימי של המתקנים על סמך הצילומים.

בשלב זה לא נקבע מועד רשמי לסבב השיחות הבא, אך שני הצדדים הצהירו כי הם שוקלים להמשיך במגעים. את המפגשים בעומאן תיווך שר החוץ של עומאן בדר אל-בוסעידי. המשלחת האמריקנית כללה את סטיב וויטקוף, ג’ארד קושנר ואדמירל בראד קופר. עראקצ’י המשיך לאחר השיחות לביקור בדוחא, שם נועד עם מקבילו הקטארי.

עקבו אחרינו גם ב-Google News