ראש האופוזיציה יאיר לפיד, יחד עם ח"כ מירב כהן המיועדת לתפקיד שרת החינוך בממשלתו, הציגו היום (חמישי) תכנית לאומית חדשה לפתרון משבר החינוך בישראל. במרכז התכנית, אותה כינו "עתיד לחינוך", עומד צעד דרמטי במסגרתו יקוצצו באופן מוחלט תקציבי המדינה למוסדות חינוך חרדיים שלא ישלבו 100% לימודי ליב"ה, עם דגש על מתמטיקה, אנגלית ומדעים.
התוכנית כוללת שורה של צעדים נוספים, ובראשם תוספת תקציבית של מיליארדי שקלים למערכת החינוך הממלכתית, במטרה להעלות את שכר המורים ולשפר את תנאי ההוראה. בנוסף, מציעים לפיד וכהן תכנית רב-שנתית להקטנה מדורגת של כיתות הלימוד לממוצע של 20 תלמידים בכיתה, וכן הקמת מערך חינוך ציבורי איכותי ומסובסד לגיל הרך, מגיל לידה.
במסיבת עיתונאים שכינסו, אמר לפיד: "בתי הספר שלנו צריכים להיות הכי טובים בעולם. צריך לתקצב אותם מתוך הבנה שחינוך הוא הדבר היחיד שיכול להבטיח שתהיה פה חברה עם ערכים משותפים וטוב משותף". ח"כ כהן הוסיפה: "אני רואה בזה משימת חיים, מערכת החינוך היא הבסיס לתיקון הנדרש במדינת ישראל. יש לנו הזדמנות של פעם בדור להסיט את המדינה ממסלול של התרסקות".
צעדים מרכזיים נוספים בתוכנית כוללים הקמת מועצה לאומית לחינוך שתהיה מנותקת מפוליטיקאים, הקמת מרכזי מצוינות בפריפריה, ואיסור גורף על שימוש בטלפונים סלולריים בזמן הלימודים בכיתות א'-י"א. התכנית גובשה, לדבריהם, יחד עם צוות מומחים הכולל חוקרים, ארגוני הורים, מנהלים וראשי ערים.
