בטקס חגיגי שנערך היום (רביעי) במחנה הקריה, נכנס לתפקידו מתאם פעולות הממשלה בשטחים החדש, האלוף יורם הלוי, במקומו של האלוף רסאן עליאן שמסיים כהונה של חמש שנים. הטקס נערך במעמד שר הביטחון ישראל כ"ץ, הרמטכ"ל רב-אלוף אייל זמיר ומפכ"ל המשטרה רב-ניצב דני לוי.

הרמטכ"ל זמיר הציג בנאומו את התפיסה האסטרטגית של צה"ל במלחמה, לפיה הזירה האזרחית-הומניטרית היא קריטית להמשך הלחימה. "לכל אורכה של המלחמה פעלה יחידת המתפ"ש בלב זירה אסטרטגית מורכבת למדי", אמר זמיר. "זוהי זירה שבה כל החלטה טקטית נושאת משקל מדיני, בין־לאומי וביטחוני כאחד".
זמיר הדגיש כי המדיניות שעיצב המתפ"ש, המשלבת נחישות ביטחונית וראייה מערכתית, היא זו שאפשרה את הלגיטימציה להמשך הפעילות הצבאית: "כך נשמר חופש הפעולה של צה״ל, ונבלמו מאמצי האויב לערער את ביטחוננו". הוא אף ציין כי בשנה האחרונה הורחבה פעילות היחידה לסיוע במענה אזרחי גם במרחב החזית בסוריה.

רוח הגבורה של יטב לב ז"ל
חלק מרגש בנאום הוקדש למשפחתו של המתאם הנכנס, האלוף יורם הלוי, ששכלה את הבן, ייטב לב ז"ל, לוחם ומפקד שנפל בקרב בחודש מאי האחרון. הרמטכ"ל פנה להלוי ולמשפחתו: "רוח הגבורה שפיעמה בו הובילה אותו להציל אזרחים ביישובי עוטף עזה בשבעה באוקטובר, ובהמשך להוביל את הצוות ולהמשיך במשימה עד שנפל".
"אני מביט בכם ורואה את הבית שממנו צמח, את הערכים ואת המידות, ומבין מאין באה גדולתו. נמשיך לשאת את מורשתו ולהילחם בשמו", הוסיף הרמטכ"ל ואיחל להלוי הצלחה בתפקיד המורכב של עיצוב המציאות הביטחונית החדשה ברצועת עזה וביהודה ושומרון.

הרמטכ"ל התייחס בדבריו גם למחיר הכבד ששילמה יחידת המתפ"ש במתקפת השבעה באוקטובר, אז הותקף מעבר ארז וחיילים מהיחידה נהרגו ונפצעו. הוא ציין כי התקפה זו על יחידה שתפקידה לסייע לאוכלוסייה, ממחישה את אכזריות האויב.
בדברי הפרידה מהמתאם היוצא, האלוף רסאן עליאן, שיבח הרמטכ"ל את תפקודו תחת לחץ בינלאומי כבד ואת יכולתו להציג עובדות שהפריכו טענות שקריות נגד ישראל. זמיר הודה לעליאן גם על תרומתו לחיזוק הקשר עם העדה הדרוזית והסיוע בהגנה עליהם בסוריה, והודיע כי לבקשתו, עליאן לא ישתחרר כעת מצה"ל אלא ימשיך לתרום מניסיונו באתגרים הביטחוניים העומדים בפני המדינה.
