פרסמנו הערב (שלישי) בחדשות 14: כמעט 21 שנה חלפו מאז שהטרקטורים של ממשלת שרון עלו על יישובי צפון השומרון והחשיכו את האור בבתיהם של אלפי מתיישבים. הבוקר (שלישי), נשמעו ביישובי חומש ושא-נור קולות אחרים לגמרי – קולות של בנייה, פיתוח ותקווה.
סוגרים מעגל: המנתקים הפכו למחברים
במלאת כמעט שלוש שנים לתיקון ההיסטורי בחוק ההתנתקות, שהתיר שוב שהייה באזור, הגיעו הבוקר בכירי עולם התשתיות ובראשם מנכ"ל חברת החשמל חברת החשמל מאיר שפיגלר, לסיור מקצועי ומבצעי בשטח. המטרה: קידום חיבור המתחמים לתשתיות חשמל קבועות – הצעד המשמעותי ביותר לקראת חזרת המשפחות למקום.
בין המלווים בסיור היו גם עובדים ותיקים בחברת החשמל, כאלו שזוכרים היטב את ימי הקיץ ההם של 2005. אז, הם היו אלו שנאלצו בלב כבד לנתק את זרם החשמל מהיישובים המשגשגים. היום, עם דמעות בעיניים, הם נכנסו לשטח שוב – הפעם עם משימה הפוכה: להדליק מחדש את האור בצפון השומרון.

עבודות תשתית בלב שטח עוין
האתגר של חברת החשמל וצוותי התשתיות אינו פשוט. למרות ההחלטה המדינית לחזור לשטח, העבודה מתבצעת בעומק אזור עוין ותחת סיכונים ביטחוניים ממשיים. הטרקטורים, המנופים והצוותים הטכניים פועלים תחת אבטחה כבדה ותיאומים הדוקים, כדי להבטיח שכל עובד יחזור לביתו בשלום לאחר הנחת קווי המתח.
רגע מרגש במיוחד נרשם בכניסה למבנה גן הילדים הישן של שא-נור. המבנה, שעמד בשיממונו והושחת במשך שני עשורים על ידי ערביי הכפר הסמוך, צפוי לעבור שיקום מאסיבי וחיבור מיידי לחשמל, כהכנה לקליטת הילדים הראשונים שיחזרו להתרוצץ בין כתליו.

בסיס צבאי וקו מים: התשתיות שכבר בשטח
מי שהניפו ראשונים את הדגל ביישוב החרב היו לוחמי צה"ל. כפי שפרסמנו כאן לראשונה לפני כשבועיים, הצבא הקים בתחומי היישוב בסיס חדש בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים.
היעד: פורים בשא-נור
לוח הזמנים צפוף והמשימה דחופה: בעוד פחות מחודש, בחג הפורים, צפויות לעלות אל הקרקע 12 המשפחות הראשונות מגרעין שא-נור. עד אז, השטח צפוי להמשיך ולרחוש פעילות של צוותי הנדסה, חשמל ומים, במרוץ נגד הזמן כדי להפוך את ההריסות ליישוב חי ותוסס פעם נוספת. עשרים ואחת שנים אחרי החושך – האור בצפון השומרון קרוב מתמיד להידלק שוב.
יוסי דגן ראש מועצת שומרון אמר: "אני כאן קודם כל כיוסי משא-נור, לפני שאני ראש מועצה. אני כאן כיהודי שכואב את ההחלטה הנפשעת של הממשלה דאז. אחרי 20 שנה וחצי של מאבק שהתחיל כאן על הגג של המצודה, כשבאו לגרש אותנו והרב דב ליאור עשה לי קריעה בחולצה, נשבענו שכל עוד אנחנו נושמים נעשה הכל כדי לחזור ולבנות את היישוב הזה מחדש".
דגן הוסיף כי "סוף הצדק להגיע גם אם לוקח לו זמן. יחד עם חברת החשמל וכל גופי המדינה, אנחנו בונים את היישוב מחדש ומתקנים את הכשל והעיוות הערכי אולי הגדול ביותר שהיה כאן מאז קום המדינה. אנחנו מחזירים את הציונות ואת הביטחון למפה. היכן שיש התיישבות – יש ביטחון. היכן שעקרו התיישבות, הגיע גל הטרור. אנחנו כאן כדי לתקן".
