המתיחות בין איראן לארצות הברית הולכת ומחריפה, כשהיום (שלישי) נרשמה תקרית חריגה במיוחד: על פי דיווח ברויטרס, שש ספינות תותחים איראניות ניסו לעצור מכלית נפט אמריקאית במצרי הורמוז, והורו לה לעצור. הספינה האיצה ומאוחר יותר לוותה למקום מבטחים על ידי ספינת מלחמה אמריקאית.

במקביל, בוול סטריט ג'רנל דיווחו כי גורמים איראנים איימו לבטל את שיחות המשא ומתן מול האמריקאים המתוכננות ליום שישי בטורקיה, כשעל פי הדיווח – הסיבה אינה ברורה.
יריית הפתיחה?
האיומים האיראניים מגיעים כתפנית אפשרית לדיווחים שהגיעו רק אמש: על פי הניו יורק טיימס, המשטר בטהרן עשוי להסכים לראשונה ל"השהיה או סגירה" של תוכנית הגרעין שלה במסגרת הסכם חדש מול ממשל טראמפ.

המטרה המרכזית של מהלך כזה מבחינת המשטר היא "להרגיע את המצב" על רקע איום התקיפה האמריקני, כך על פי גורמים איראנים. עם זאת, הם הדגישו כי טהרן עדיין מעדיפה מתווה אחר, שעל פי הדיווחים הוצע כבר בעבר: הקמת שותפות אזורית להפקת חשמל באמצעות אנרגיה גרעינית – כאשר העשרת האורניום תתבצע מחוץ לשטחה של איראן.

דיווח: באיראן חוששים שתקיפה אמריקאית תצית מחדש את המחאות
בנוסף, אמש דווח ברויטרס כי שישה גורמים איראנים טוענים שההנהגה האיראנית מודאגת יותר ויותר מתקיפה אמריקאית, ומפחדת שזו תשבור את אחיזתה בשלטון שכן היא עשויה להחזיר את המפגינים לרחובות, לאחר הטבח והדיכוי של ההפגנות נגדם.

על פי הדיווח, בפגישות גורמים רשמיים אמרו למנהיג המשטר, עלי חמינאי, כי הכעס הציבורי על הדיכוי בחודש שעבר "הגיע לנקודה שבה פחד כבר אינו גורם מרתיע". בנוסף, נאמר לחמינאי כי מפגינים איראנים רבים מוכנים להתעמת שוב עם כוחות הביטחון של המשטר, וכי לחץ חיצוני כמו תקיפה אמריקאית מוגבלת עלול לחזק אותם ולגרום לנזק בלתי הפיך.
"התקפה בשילוב הפגנות של אנשים זועמים עלולה להוביל לקריסה של מערכת השלטון", אמר אחד הגורמים, "זוהי הדאגה העיקרית בקרב הבכירים וזה מה שאויבינו רוצים". לא ידוע כיצד חמינאי הגיב לטענות.
