accessibility-icon
share-icon
בית שספג טיל בקריית שמונה, ארכיון | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90
בית שספג טיל בקריית שמונה, ארכיון | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

רק 15% מימשו סבסוד לממ"ד: פערי מיגון חמורים בצפון נחשפים

דסק C14

דסק C14

ט טבת ה'תשפו (29.12.25)

3

like

1

dislike

בדיון סוער בוועדה לביקורת המדינה נחשפו הפערים החמורים בתוכנית 'מגן הצפון' • למרות תקציב של מיליארדים, רק כ-1,500 מתוך 10,000 זכאים מימשו את הסבסוד לבניית ממ"ד • ראשי רשויות זעמו: "עובדים עלינו, זה ביזיון" • משרד הביטחון: "אנחנו בהליך מואץ"


הוועדה לביקורת המדינה קיימה היום (שני) דיון סוער שעסק בפערים החמורים במיגון יישובי הצפון, על רקע דוחות מבקר המדינה שהצביעו על עיכובים קשים בביצוע תוכנית "מגן הצפון". מהדיון עלה כי למרות שהוקצו מיליארדי שקלים, רק כ-15% מהזכאים, 1,500 משפחות מתוך 10,000, הצליחו לממש את הסבסוד הממשלתי לבניית מרחב מוגן דירתי (ממ"ד).

במהלך הדיון נשמעה ביקורת חריפה מצד ראשי הרשויות בצפון. משה דוידוביץ', יו"ר פורום קו העימות, תקף בחריפות: "לא סופרים את הצפון. גובה המענק הוא 'לעג לרש', עובדים עלינו. במיליארדים שהוציאו על פינוי 70 אלף תושבים היו יכולים כבר למגן את כל הצפון". אביחי שטרן, ראש עיריית קריית שמונה, הוסיף כי המימוש הדיגיטלי מקשה על אוכלוסיות מוחלשות וכי הממ"ד הביתי אינו פותר את הצורך במקלטים ציבוריים.

maximize-image
images-count1+
הוועדה לביקורת המדינה 29.12.25 | צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מנגד, נציגי הממשלה הציגו תמונה שונה. גיל גלרון, ראש מנהלת "מגן הצפון" במשרד הביטחון, ציין כי חל שינוי משמעותי והמנהלת קרובה למסירת 700 ממ"דים מתוך יעד של 3,000, בזכות הליך מואץ לקבלת היתרי בנייה. נציג אגף התקציבים באוצר, אייל ברוך, טען כי הבעיה אינה בתקציב והדגיש כי "הוקצו 5.1 מיליארד שקלים, אך אין מימושים גבוהים" מצד התושבים.

בנוסף, עלתה טענה לאפליה גיאוגרפית. ואיל מוגרבי, ראש מועצת עין קנייא, אמר כי יישובי רמת הגולן אינם נכללים בהגדרת "יישובי קו עימות" ונותרו ללא מענה, בעוד יישובים מרוחקים יותר כמו כפר ורדים כן תוקצבו. "כללי המשחק השתנו", אמר, "73% מהכפר אצלי לא ממוגנים, והם נמצאים בטווח אפס מהגבול הסורי המסוכן".

maximize-image
images-count1+
הוועדה לביקורת המדינה 29.12.25 | צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת

יו"ר הוועדה, ח"כ אלון שוסטר, סיכם את הדיון באזהרה חמורה: "אסור שוב להתמכר לשקט. המדינה חייבת לממש מיידית את תוכנית מגן הצפון". הוא הדגיש כי כ-2.6 מיליון אזרחים בישראל, מתוכם כ-600 אלף בצפון, עדיין חיים ללא מיגון תקני. "אסור להפקיר את תושבי הגבולות, ועל הממשלה לפעול מיידית לחיזוק המיגון", חתם.

עקבו אחרינו גם ב-Google News